- 2020. június 02.

A Home Office előnyei és hátrányai - Marad-e hosszú távon a HO?

Írta: Hudák-Fekete Andrea

Andrea Home office blog cikk

Napjainkban, a fennálló világjárvány idején, a fél ország gyakorlatilag Home Office-ba kényszerült, így ezzel kapcsolatban számos tapasztalattal lettek gazdagabbak mind a munkáltatók, mind pedig a munkavállalók. Bár ez a helyzet nem pont ugyanolyan, mint a szokásos hétköznapokon, van néhány általános érvényű tény, ami nagyjából minden körülmények között igaz a Home Office típusú munkavégzésre.

Mint mindennek, ennek is van előnye és hátránya egyaránt, az alábbi lista segíthet eldönteni, hogy kinél merre billen a mérleg. A járvány magyarországi lecsengésének idején ugyanis egyre több cégnél merül fel a kérdés, hogy a továbbiakban marad-e a HO ideiglenesen vagy véglegesen, részlegesen vagy teljes egészében.

A Home Office nehézségei:

  • Home Office esetén a dolgozót terhelik az olyan költségek, mint a fűtés, áram, internet, melyeket így egész nap használ az illető, valamint az ő felelőssége az is, hogy mindig működjön pl. az internet szolgáltatás, ne akadályozza a határidőre történő teljesítést annak esetleges leállása.
  • Megfelelő technikai eszközök rendelkezésre állása esetén a munkáltató percre pontosan nyomon követheti, hogy mikor és mennyi időt tölt a gép előtt a munkavállaló. Céges gépek esetében akár azt is naplózhatja, hogy pontosan mit csinált rajta. Sok esetben a munkáltató fontosabbnak tartja a dolgozó jelenlétét, mint a tényleges teljesítést, ezért a Home Office esetében megnőhet az igény ennek ellenőrzésére a munkaadó részéről. Itt erősen cégkultúra függő, hogy hol húzhatók meg a határok a valóban szükséges kontroll és a túlzott bizalomhiány között.
  • A vezetők számára nagy kihívás lehet, hogy nem feltétlenül derül ki időben egy-egy munkavállaló esetleges elakadása és így nem tudnak neki időben segítséget nyújtani.
  • Ahhoz, hogy valaki otthoni körülmények között is hatékonyan tudja végezni a munkáját, nagyon jól kell beosztania az idejét. A fenti bizalmi kérdéskört tovább folytatva nagy lehet a nyomás a munkavállalón, hogy a munkaidején kívül is rendelkezésre álljon. Ebben a felállásban a túlórákat felválthatja a napi 24 órás rendelkezésre állás belső kényszere, ami még megterhelőbb, mint a meghosszabbított irodai jelenlét.
  • Azok, akik jobban szeretnek társaságban, csapatban dolgozni, egyedül érezhetik magukat, úgy érezhetik, hogy rájuk nehezednek olyan döntések, amelyekkel kapcsolatban, az irodában azonnal kérdezhetnek, gyorsan megvitatható válaszokat kaphatnak és mérlegelhetnek.
  • Az irodai személyes jelenlét esetén általában véve is könnyebb a munkaidőt rövidebb beszélgetésekkel, vicces hozzászólásokkal színesíteni, a közösségi tereket használva bizalmi kapcsolatokat kiépíteni, szabadjára engedni a kreativitásunkat. Ezt az online tér igencsak megnehezíti annak ellenére, hogy számos kezdeményezés született az ilyen munkahelyi közösségi élmények online térbe helyezésére a karantén időszak alatt is.
  • Könnyebben alakulhatnak ki konfliktusok a metakommunikáció nélkül, illetve távolról sokkal nehezebb megítélni, hogy valaki mennyire elfoglalt éppen, lehet-e hozzá fordulni valamilyen kérdéssel vagy megzavarjuk őt egy fontos teendője közben.

Home office-ban sem áll meg az élet. Az új csapattagok megtalálása, onboardingolása ugyanúgy szükséges, csak nagyobb kihívás.
Segítünk!
Munkaerő-kölcsönzés szolgáltatásunk keretein belül segítünk felmérni, hogy milyen új munkavállalóra van szükség és pár héten belül bemutatjuk Önnek az új csapattagját!
HR és munkaügyi tanácsadásunk kedvező ár mellett segít megoldani munkaügyi, munkajogi, HR, javadalmazási, munkaköri vagy elbocsátási kérdésköröket.

További szolgáltatásaink ide kattintva érhetők el.

A Home Office előnyei:

  • Az egyik legkézenfekvőbb előnye, hogy megspórolható a bejárásra szánt idő és költség. Ráadásul így a HO lehetővé teszi azt is, hogy munkánkat akár egy másik városból lássuk el. Ez az álláskeresést is megkönnyítheti hosszú távon.
  • Ha mindkét fél nyitott erre, akkor a munkáltatóval való bizalmi kapcsolat erősödhet, hiszen a dolgozó a ráruházott szabadsággal - ha már megkapta azt, - nem szeretne visszaélni és motiválja őt a felelősség is.
  • Amennyiben a munkaadó és a vezető pontosan meghatározza, hogy milyen elvárásai vannak a dolgozóval szemben, pontosan milyen eredményt kell felmutatni az adott határidőre, akkor onnantól a munkavállalón múlik, hogy ezt 1 óra vagy 4 óra alatt végzi el és a napnak melyik szakaszában teszi azt.
  • Az otthon dolgozók hatékonysága sokat nőhet az által, hogy több dologgal foglalkozhatnak egyszerre és a számukra megfelelő módon oszthatják be a napi teendőiket. Aki például szeret tovább aludni vagy a napját egy edzéssel kezdeni, az nem biztos, hogy 10 előtt munkához lát, viszont este 6-7 óráig dolgozhat kényelmesen, hiszen nem kell plusz időt fordítani a hazautazásra. Ugyanígy, aki a gyermekek ébredése előtti és elalvásuk utáni csendes időszakot is munkára szánja, az cserébe napközben több időt tud a háztartásra vagy a családra szánni. Így a kecske is jól lakik és a káposzta is megmarad, a munkavállaló így sokkal hatékonyabban tudja összehangolni az otthoni és a munkahelyi teendőit.
  • Az otthoni munkavégzés során nincs folyamatos jövés-menés, kevésbé hátráltatnak ad-hoc jellegű meetingek és cseverésző kollégák, a munkavégzés így sokkal tervezhetőbb folyamatosabb, a kollégák megtanulnak összehangoltan dolgozni, miközben nem okoz fejtörést az sem, hogy hol találjon valaki egy csendes sarkot a gondolatok összeszedéséhez vagy egy fontos telefon lebonyolításához.
  • A Home Office mellett kevesebb irodai férőhelyre van szükség, így elegendő kisebb iroda bérlése is, amivel komoly összegeket spórolhat meg a cég. Ezt akár munkabérek növelésével vagy egyéb juttatásokkal vissza tudja forgatni a munkaadó a dolgozók megtartásának, motiválásának érdekében.
  • Ha a Home Office megfelelő működéséhez kiépítésre kerültek a szükséges technikai feltételek és megtanulták azokat magabiztosan kezelni a dolgozók, akkor nem csak a helyi meetingek, hanem a külföldi kollégákkal és partnerekkel való kapcsolattartás is egyszerűbbé és kényelmesebbé válhat, hiszen ezzel sok esetben kiválthatóak a hosszabb-rövidebb ideig tartó, költséges üzleti célú utazások is. Ezzel további időt és pénzt spórolhat mind a cég mind a munkavállaló.

A Home Office összességében tehát ugyanannyi kihívást is hordoz, mint amennyi előnnyel jár, más jellegű szabályok és keretek mentén kell végezni a feladatokat, melyek kialakítása túlnyomó részben az egyén dolga és lehetősége ennek minden kényelmével és persze felelősségével. Emellett viszont megoldást jelenthet számos olyan kérdésre, mint a munka-magánélet összehangolása, munkavállalók motiválása és megtartása, földrajzi távolságok leküzdése.

 

JG logo 02 01

A JOBGROUP közel 30 év tapasztalattal rendelkezik az executive search, munkaerő-közvetítés és -kölcsönzés területén. Személyre szabott megoldásainkkal biztosítjuk, hogy partnereink és jelöltjeink is megtalálják a nekik való megoldást, legyen szó toborzásról vagy álláskeresésről.

Szolgáltatásaink: jobgroup.hu

Munkavállalóknak: job.hu 

Kövess minket Facebook-on és Linkedin-en, ahol további hasznos tartalmakkal is várunk!

Ne maradj le legfrissebb blogcikkjeinkről, híreinkről, újdonságainkról, hiszen ezek tartanak frissen és versenyelőnyben! Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsők között értesülj újdonságainkról! Hírlevél feliratkozás

 

Források:

https://www.mediapiac.com/trending-now/Nem-megy-a-munka-home-office-ban-Mutatjuk-mik-a-lehetosegek/114357/

http://mipszi.hu/cikk/200324-home-office-megis-kinek-jo-ez

https://www.usanotebook.hu/blog/kinek-valo-a-home-office-munka/488#