#HR tanácsok

7 tipp, hogy hol és hogyan hirdess állást 2021-ben

2020.11.10.

A munkaerőpiac két fő szereplője az álláskereső és a munkaadó, azonban egymásra találásuk közel sem egyszerű folyamat, amelyet a COVID okozta munkaerőpiaci változások csak tovább nehezítenek. Tapasztalataink azt mutatják, hogy mind a két félnek komoly energiát kell abba fektetnie, hogy megtalálják a számításaikat, legyen szó a tökéletes munkahelyről vagy a megfelelő dolgozóról.

Célunk, hogy a munkaerőpiac szereplőit hozzásegítsük számításaik beteljesítéséhez. Ennek egy fontos lépése, hogy a vállalatokat támogassuk a megfelelő álláshirdetések feladásának gyakorlatában. A következő tanácsokon keresztül bemutatjuk, hogy 2020-ban és a jövőben hol és hogyan érdemes állást hirdetni, hogy a cég és a jelöltek is jól járjanak! Listánkon ingyenes és fizetős módszereket és a kettő keverékét is megtalálhatod.

1. Munkavállalói ajánlás

Még a HR-es csapattal nem rendelkező vállalatok kezébe is van egy nagyon hatékony toborzási módszer: a jelenlegi dolgozók, akik ajánlásán keresztül könnyen meg lehet találni a jövőbeli munkavállalókat. A módszer előnye, hogy a dolgozók ismerik a legjobban a céget és azt, hogy pontosan mire is van szükség egy megüresedés vagy egy új pozíció esetén. Ismerőseik, rokonaik, barátaik hasonló értékrendet, képességeket fognak képviselni, mint ők, így megbízható jelöltekre számíthatunk rajtuk keresztül.

Amennyiben a vállalat jól kialakított munkáltatói márkával rendelkezik és megfelelően gondoskodik a vállalat a dolgozóiról, akkor ők jó hírét fogják vinni a cégnek és már a kiválasztási folyamat alatt lelkes jelöltekkel lesz dolgunk. A jelöltek jóval motiváltabbak lesznek és ösztönzően fog rájuk hatni, hogy korábban már jókat hallottak a cégről.  

Ráadásul a vállalat a saját dolgozói kapcsolati hálóját is gondozza ezáltal, ami hosszútávon építi a vállalat jövőjét. Például nálunk, a JOBGROUP-nál komoly jelentősége van, hogy közel 30 kollégánknak és majdnem 3 évtizedes tapasztalatunknak hála kiterjedt kapcsolati hálóval rendelkezünk, így könnyebben megtaláljuk a megfelelő jelöltet szinte bármilyen üresedésre.

Egy jól kialakított ajánlási rendszer, valamint a dolgozók jutalmazása egy-egy sikeres elhelyezésért tovább növelheti a munkavállalók pozitív benyomását, ezáltal nagyban segítve a gyors és sikeres toborzást.

2. Közösségi média organikusan

A közösségi média jelenlét hosszútávon építi a munkavállalói márkát. Toborzás esetén itt olyan emberek érhetők el, akik elkötelezettek a márka irányában, így munkavállalóként is nagyobb eséllyel lesznek hűségesek.

A nyitott pozíciók közösségi médiás megosztásának hála nem csak a követőkhöz jut így el egy-egy lehetőség híre, hanem a dolgozók is könnyebben tudják megosztani az állást ismerőseikkel, ami az előző pontot, a munkavállalói ajánlásokat támogatja.

A toborzást tovább segíti, ha a közösségi média profilokon szöveges és képes tartalmakban is bemutatjuk a vállalati kultúrát és azt, hogy mire számíthat egy jövőbeli munkavállaló. Ma már bevett szokás, hogy a jelöltek ellenőrzik a cégeket, ahova jelentkeznek, így nem meglepő, hogy a közösségi médián is utána járnak, hogy mi vár rájuk. A profilok ilyenkor úgy funkcionálnak, mint egy izgalmas előzetes a jövőbeli életükből. 

3. Fizetett közösségi média

A közösségi médián nem csak az organikus eléréseket lehet kihasználni. Megfelelő marketing csapattal akár fizetett közösségi média hirdetésekkel is komoly sikereket lehet elérni az állások meghirdetésében.

Előnye, hogy olyanokat is el lehet érni, akik nem aktív álláskeresők. Továbbá lehetőség van olyan célzásra, ami támogatja a tökéletes jelölt megtalálását. A professzionális jelentkezésekből, önéletrajzokból gyakran nem derül ki például, ha valaki imádja az autókat, miközben egy autóipari értékesítő keresésnél ez különösen nagy előnyt jelenthet.

Természetesen a jelölt mindaddig anonim marad a cég számára, amíg ő nem adja be jelentkezését. Emiatt különösen fontos, hogy a hirdetés szövege és képi világa is érdeklődést felkeltő legyen.

4. Álláshirdető portálok

Amikor felmerül az igény egy új kolléga után, akkor az első felületek, amik eszébe jutnak mindenkinek, azok az álláshirdető portálok.

Ezek a weboldalak igen hasznosak tudnak lenni, hiszen az olyan nagyméretű portálokon, mint a profession.hu-n szinte minden aktív álláskereső fent van. De emellett számtalan specifikus munkakörre és kis piacra kialakított oldal is elérhető.

A legtöbb portál egy és több hirdetés feladására is ad lehetőséget, ami jól jöhet gyors bővülés esetén. Azonban hátránya, hogy csak az igazán aktív álláskeresőket lehet elérni ezeken a felületeken. A váltásban gondolkodókat már jóval kisebb arányban tudjuk megszólítani, míg a passzív álláskeresők egyáltalán nem néznek ilyen portálokat.

A hirdetés elérését (vagyis azt, hogy hány emberhez fog eljutni a pozíció) az befolyásolja, hogy az álláskereső portál mekkora és azon belül kiemelésre kerül e (plusz költségért) a hirdetés. A hatékonyságot (vagyis a megfelelő jelentkezők számát) pedig a hirdetés tartalma, figyelemfelkeltő megfogalmazása, jövőbeli munkavállalókhoz igazítása befolyásolja.

5. Saját adatbázis

Minden cég számára komoly előnyökkel járhat egy megfelelő jelöltkezelő rendszer és adatbázis. Gyakran előfordul, hogy egy korábban elutasított jelölt egy új üresedésre megfelelő lenne. Ilyenkor lehetőség van újra bevonni a kiválasztási folyamatba az ilyen jelölteket.

Ennek feltétele, hogy a toborzási folyamat megfelelően legyen kialakítva és a korábban elutasított jelöltekkel is megfelelő, nyílt és támogató kommunikáció folyjon. Ha ez rendben van, akkor az újabb megkeresés akár még növelheti is a jelölt elégedettségét.

6. Saját weboldal

A vállalatok saját weboldalának előnye a saját közösségi média profilhoz hasonló: olyan embereket (és álláskeresőket) lehet itt elérni, akik érdekeltek a vállalat termékekében, piaci jelenlétében. Ezért a saját karrier aloldalon jelentkezők általában elkötelezettebbek.

Ennek sikerességéhez jól karbantartott és gyakran frissített weboldal szükséges. Csalódást okozhat, ha valaki olyan pozícióra jelentkezik, szabja személyre az önéletrajzát, ír motivációs levelet, ami már be lett töltve. Ez rontja a jelöltélményt és hosszútávon a munkavállalói márkát is.

7. HR szolgáltató

A fenti felületek állandó frissítése és megfelelő használata a legtöbb cég HR osztálya számára – a további cégen belüli feladatok mellett – komoly plusz munkát jelent. Ráadásul gyakori, hogy más, szintén leterhelt osztályokkal állandó együttműködésre van szükség.

Az olyan HR szolgáltatóknál, mint a JobGroup az álláshirdetések feladása, kezelése biztos kézben van. Szakértő kollégáik több éves piaci tapasztalattal nem csak az álláshirdetések profi összeállítását ismerik, de azokat a felületeket is, ahol gyorsan és könnyen elérjük a megfelelő aktív és passzív álláskeresőket – és ha szükséges, felkeltjük bennük az érdeklődést a váltás lehetőségére.

Nagy mennyiségű álláshirdetéseink miatt kedvezőbb csomagokhoz férünk hozzá az álláskereső portálokon. Kiterjedt adatbázisokkal rendelkezünk a piac számtalan szegmensében, amivel akár partnercégeink versenytársainak dolgozóit, jelöltjeit is fel tudjuk kutatni.

Teljes kiválasztási folyamatot vállalunk, ami magába foglalja a jelöltek felkutatását, előszűrését, interjúztatását és a kiválasztás támogatását. HR és munkaügyi tanácsadásunkkal pedig a vállalati HR osztályok számára nyújtunk segítséget.