- 2020. június 22.

Tanácsok kismamáknak – hogyan térj vissza a munka világába

Írta: Hudák-Fekete Andrea

Andrea visszateres a munka vilagaba

Egy kismama számára a munkába való visszatérés nagy változás a korábbi időszakhoz képest. Új kihívás, érzelmi hullámvasút, stressz. Hiszen egyszerre kell helytállnia a munka világában, miközben neki is meg kell élnie a gyermektől való különválást, esetleg megküzdenie az emiatt érzett bűntudattal. Ha évek teltek el a munkában töltött idő óta, akkor sok esetben önbizalomhiány, aggodalom is felléphet, hogyan fog az új kihívásoknak mindenhol megfelelni, tud-e még olyan jól teljesíteni a munkahelyén, mint korábban, hogyan fogja idejét hatékonyan beosztani. A következő tippek és tanácsok segítenek abban, hogy a visszaállás a lehetőségekhez képest minél zökkenőmentesebb lehessen.

  • Maradj képben

Az első és talán legfontosabb dolog, hogy ha szeretnél visszatérni korábbi munkahelyedre, tartsd fenn a kapcsolatot a kollégákkal, a csapattal. Látogass el az irodába időnként, mutasd meg kisbabádat. Ez nem csak a korábbi jó kapcsolataidnak tesz jót, Te magad is kikapcsolódhatsz az otthoni feladatokból, tájékozódhatsz az aktuális helyzetről, céget érintő változásokról, hírekről, akár megismerkedhetsz az időközben érkező új kollégákkal is. Ha van erre nyitottság a cég részéről, akkor csatlakozz a családi napokhoz, karácsonyi rendezvényhez.

  • Időben lépj

Amikor már nagyjából látod, hogy mikor szeretnél visszatérni a munkádhoz, akkor időben tájékoztasd erről a munkáltatódat is, hogy legyen ideje neki is erre felkészülni. A legszerencsésebb, ha legalább fél évvel előtte elkezdtek beszélni a visszatérésed részleteiről. Ha felvettek már valakit a helyedre, akkor neki is találniuk kell egy megfelelő megoldást, ha esetleg változtatni szeretnél a munkaidődön vagy a munkáltatód a feladatköreiden, akkor ezeket is érdemes előre tisztázni, hogy kiderüljön, milyen megoldásokat tudtok kölcsönösen elfogadni.

  • Saját igények felmérése

Mielőtt bejelentkezel a munkahelyeden, gondold végig, hogy pontosan mit is szeretnél csinálni a jövőben. Szeretnél-e ugyanabba a munkakörbe visszatérni, ha igen, akkor mennyire ragaszkodsz hozzá. Előfordulhat, hogy kipróbálnád magad egy másik területen is, ami könnyebben összeegyeztethető a családdal vagy akár az is, hogy a munkaköröd megváltozott, újabb feladatokkal bővült. Fontos, hogy legyél nyitott és együttműködő, ez esetben biztosan megtaláljátok a közös nevezőt.

  • Mérd fel a lehetőségeidet

Az is előfordulhat, hogy úgy döntesz, máshol folytatnád karrieredet, az új élethelyzetedhez és időbeosztásodhoz sokkal jobban illeszkedő munkakörben vagy rugalmasabb szervezetben, esetleg szabadúszóként.  Ez esetben térképezd fel a lehetőségeidet, nézd meg mit kínál a munkaerőpiac és szükség esetén kérj segítséget az álláskereséshez, önéletrajz íráshoz, interjúkra való felkészüléshez.

  • Tervezz

Legyen elképzelésed arról, hogy heti hány órában tudnál ismét állást vállalni, hogyan oldjátok meg a gyerek körüli logisztikát, bölcsödébe vagy óvodába szállítását, munkába járást, főzést, háztartási feladatokat, számold ki, hogy mi mennyi időt vesz igénybe, hogyan tudjátok a feladatokat megosztani a férjeddel vagy a nagyszülőkkel, egyáltalán lesz-e ezekben segítséged.

  • Legyen önbizalmad!

Attól, hogy anyuka lettél és az elmúlt időszakban több időt töltöttél a porontyoddal, mint a munkáddal, még nem lettél rosszabb munkaerő. A korábbi képességeid megmaradtak, sőt egy rakás újabb készségre tettél szert, hiszen megtanultál egy csomó új dolgot, nagy tapasztalatot szereztél a hatékony időmenedzsmentben, logisztikában, valószínűleg sokkal jobban tudsz alkalmazkodni a változásokhoz és váratlan helyzetekhez, mint korábban, kiválóan kezelsz egyszerre több feladatot is, jó eséllyel tudsz gyorsan döntéseket hozni, és ha minden jól megy, akkor kitartásból és türelemből is rengeteget fejlődtél az elmúlt időszakban J

  • Képezd magad

Ha mégis bizonytalankodsz magadban és abban, hogy tudásod megfelelően naprakész-e a munkádhoz való visszatéréshez vagy egy esetleges álláskereséshez, akkor érdemes végig gondolnod, hogy mik a fejlesztendő területeid. Ha ez megvan, akkor kezdj el ezekkel tudatosan foglalkozni. Végezz el tanfolyamokat, frissítsd vagy fejleszd nyelvtudásod, látogass el néhány konferenciára, olvass szakmai cikkeket.

  • Szánj időt önmagadra is

A visszatérés után pedig ne felejtsd el tudatosítani magadban, hogy a feladatok mellett bizony kikapcsolódásra és töltődésre is szükséged van. Keress a megnövekedett stressz oldására olyan tevékenységeket, amelyek oldják a felszültséget, kikapcsolnak, segítenek regenerálódni, hogy a családod és a munkatársaid körében is jól érezd magad.

Ez egy újabb izgalmas része az életednek, ami biztosan hordoz majd kihívásokat, de számos új lehetőséget is. Törekedj a fokozatosságra, bízz önmagadban és ne szégyellj segítséget kérni! Sok sikert!

Felhasznált források:

http://papasmamasmagazin.hu/szlk-nagyszlk/anya/eletmod-2/8-tipp-a-munkba-trtn-sikeres-visszatrs-milyen-hibkat-kvetnek-el-a-kismamk-kisgyerekes-anyukk-hr-sz/

https://www.everymum.ie/my-life/health-well-being/returning-to-work-after-maternity-leave-10-tips-for-managing-emotions/