2021.03.03.
Idén, 2021-ben ünnepli a LinkedIn a „nagykorúságát”, vagyis 18 éve működik ez az oldal. Ha még nem szerepelsz ezen a szakmai közösségi média platformon, vagy nem tudatos az ottani megjelenésed, akkor cikkünk Neked készült! Miről lesz szó ebben a blogcikkben?
Jövő héten újabb LinkedIn tematikájú blogcikkel jelentkezünk, amiben arról olvashatsz, hogy hogyan keress állást és gondozd a kapcsolati hálódat ezen a felületen. Ha nem szeretnél lemaradni róla, kövess minket Facebook-on és LinkedIn-en!
A LinkedIn egy szakemberek számára készített ingyenes közösségi oldal több mint 766 millió felhasználóval. Az oldal ma már az üzleti élet fontos mozgatórugója, ahol minden dolgozó, munkát kereső, vállalkozó vagy vállalat szakértőjévé válhat saját területének és csatlakozhat az iparági diskurzusba. Ezzel válhat láthatóvá és elérhetővé egy személy munkahelye, partnerei vagy a potenciális munkaadók számára.
A LinkedIn-en jelenleg a magyar lakosság 10%-a van fent, ami több mint 1 millió embert jelent. A Facebook regisztrálok száma ezzel szemben idehaza már több mint 6,75 millió fő. Hogy ez miért fontos? Azért, mert a LinkedIn-en kevesebben vannak ezért sokkal könnyebb láthatóvá válni és elérni a számodra fontos embereket – jelen esetben álláskeresőként a munkaadókat.
A közösségi média Facebook-on megszokott szabályai megszűnnek a LinkedIn-en:
A LinkedIn-re már akár egyetem alatt is érdemes regisztrálni és kialakítani a megfelelő jelenlétet. Az oldal iparági információkat, az iparág szereplőivel való diskurzust, kapcsolatépítést, értékesítési lehetőségeket, márkaépítési lehetőséget nyújt. Alkalmazottként azonban a legfontosabb funkciója az álláskeresés támogatása.
A LinkedIn-en ma már szinte minden HR-es fent van és aktívan használják az oldalt arra, hogy megtalálják a tökéletes új munkatársat. Továbbá a recruiterek 87%-a a jelentkezőket ezen a platformon is ellenőrzi. Ne feledd, egy jól felépített, meggyőző LinkedIn profil könnyen ütős kiegészítője is tud lenni egy önéletrajznak!
A https://www.linkedin.com/signup oldalt felkeresve az e-mail címedet és a jelszavadat megadva tudsz reagálni a LinkedIn-re! Javasoljuk, hogy a személyes e-mail címedet használd, ne a munkahelyit.
A teljes regisztráció és a LinkedIn használata ingyenes.
A profilod kitöltése során néhány általános jótanácsot mindenképp tarts fejben:
A névjegyed azokat az információkat tartalmazza, ami a profilod betöltésekor azonnal látható.
Név (Name)
A valódi nevedet add meg és ne használj rövidítést!
Headline
A Headline az a címsor, ami a neved mellett elsőnek jelenik meg, anélkül, hogy valaki megnyitná az adatlapod. Itt teheted meg az első benyomást arra, hogy meggyőzd a látogatót: szeretne jobban megismerni Téged! A LinkedIn a meglévő pozíciód alapján automatikusan kitölti ezt a sort, de javasoljuk, hogy aktív álláskeresőként ezt szerkeszd át. A maximális 120 karakterbe a következőket fogalmazd bele:
Tartózkodási hely (Location)
A LinkedIn profilodon megadhatod azt a helyszínt, ahol jelenleg laksz, hogy könnyebben megtaláljanak a recruiterek releváns állásajánlatokkal! Legalább az országot, de ideális esetben a várost is add meg!
Iparág (Industry)
A felsorolt lehetőségek közül válaszd ki azt, ami a jelenlegi munkahelyedre leginkább jellemző, hiszen ez alapján is megtalálhatnak bizonyos állásokra!
Elérhetőségek (Contact info)
Add meg azokat elérhetőségeidet, amelyeken keresztül elérhető vagy egy új állás, vagy lehetőség tekintetében. Mit adhatsz meg?
Ha megváltozik valamelyik elérhetőséged, esetleg munkahelyet váltottál és a munkahelyi e-mail címed már nem aktív, akkor ezt a szekciót ne felejtsd el frissíteni!
Fotó
A LinkedIn profilodon elhelyezett fotó legalább annyira fontos, mint az önéletrajzban szereplő – így gyakran ugyanaz is szokott lenni. Ugyanakkor a LinkedIn-en egy kicsit több szabadságod van annak ellenére, hogy így is törekedned kell a professzionális, szimpatikus képre egy mosollyal. Miket fogadj meg a képeddel kapcsolatban?
A LinkedIn profil kép négyzet alakú, minimum 400 x 400 pixel, de mindenképp legyen jó felbontású. A végső profilon kör alakra levágva fog megjelenni.
Borítókép
A borítókép a Facebook-hoz hasonlóan valamilyen rád jellemző, vizuális tartalom lehet. Sok cég várja el alkalmazottjaitól, hogy a saját logóval ellátott borítóképet használják. Ha Veled nem ez a helyzet, akkor viszont itt lehetőséged van a személyiségedet, érdeklődésedet, szakmai tudásodat jobban bemutatni!
Kerülhet ide olyan kép, ami…
A borítókép 1584 x 396 pixel méretű, aminek általában a felső háromnegyede látszódik mindig. A profilkép asztali gépen a kép jobb oldalán, mobilon pedig a kép közepén jelenik meg, így figyelj, hogy ide semmilyen fontos információt, szöveget ne tegyél a borítóképre!
Hogyan készítsd LinkedIn borítóképet?
Az about szekcióban szövegesen fogalmazhatod meg az eddigi tapasztalatodat, tudásodat, érdeklődési körödet. Mivel szabad szöveget írhatsz, itt nagyobb hangsúlyt fektethetsz arra, hogy az olvasókat meggyőzd a szakmai tudásodról. Nem egy-egy munkahelyedet kell bemutatnod, hanem a teljes életpályádat, tudásodat és hosszútávú ismereteidet kell kiemelned. Összesen 2600 karaktered van erre.
Jelenlegi munkahelyed kérheti, hogy helyezz el itt a cégről bemutatkozót. Ilyenkor emellett általában ugyanolyan hosszúra érdemes nyújtani a saját bemutatkozásodat is, mint a cégét.
Mivel teheted jobbá a LinkedIn about részét?
Lehetőséged van a saját munkáidat itt is kiemelni. Miket érdemes itt elhelyezni?
Munkahelyeidet a ceruza ikonra kattintva szerkesztheted, a + jelre nyomva pedig új munkahelyet adhatsz hozzá. A tapasztalataid megjelölésekor a következőköre figyelj oda mindenképp:
Külön pontban tudod hozzáadni a profilodhoz az önkéntes lehetőségeket. Amennyiben volt ilyen tapasztalatod, ezt is mindenképp sorold fel! Itt is figyelj arra, hogy amennyiben lehetséges, akkor a legördülő menüből válaszd ki az előre megadott opciók közül a rád jellemzőt!
A tanulmányaidat ugyanolyan pontossággal töltsd ki, ahogy a tapasztalataiddal is tetted. Elegendő a felsőfokú tanulmányaidat felsorolnod, de mindenképp keresd ki az intézmény LinkedIn oldalát, hogy ez is a logóval együtt jelenjen meg! Pályakezdőként különösen fontos lehet ez a szekció, ezért használd ki a leírás és a további tevékenységek, közösségek részét is ennek a résznek!
A tanulmányokhoz hasonlóan megadhatsz nem felsőoktatási képzéseket is. Kitöltés szempontjából ugyanarra figyelj itt is! LinkedIn-en van lehetőséged különböző képzéseket elvégezni, ezeket szintén ide tudod helyezni!
A képességek szekciónál lehetőséged van felsorolni azokat a szoftvereket, területeket, képességeket, amelyekkel rendelkezel. Jelölj meg mindent, ami fontos lehet a jövőbeli munkáddal kapcsolatban. Figyelj arra, hogy itt is a legördülő javaslatok közül válogass inkább, továbbá használhatod az intelligens javaslatokat is, amelyeket a LinkedIn a profilod alapján rakott össze.
Bár érdemes minden tudásodra kitérni, figyelj rá, hogy 30-nál több képességet ne sorolj fel! Ha szükséges, ezeket néha ellenőrizd és töröld ki a kevésbé fontos képességeket és helyette töltsd fel új, relevánsabbakat.
LinkedIn-en lehetőséged van bizonyos, felkapott képességekről, például az Excel tudásodról 15 perces teszteket is kitölteni és ha ez jól sikerül, akkor a tudásod erőssége is megjelenhet az adatlapon.
Mások az egyes képességek tekintetében tudnak neked „jóváhagyásokat”, vagyis endorsement-eket nyújtani. Ezzel biztosítják, hogy az adott képességben valóban jó vagy. Ha szakmabeli ismerőseid profilján hagysz néhány endorsement-et, akkor Te is fogsz kapni párat viszonzásul. Ezzel tovább növelheted a hitelességedet a LinkedIn-en!
Az endorsement-eken túl szöveges javaslatokat is lehet hagyni egy felhasználói profilon. Általában korábbi felettesek, csapattagok, megrendelők, ügyfelek tudnak hiteles referenciát nyújtani pár mondatban. Szintén közösségi alapon lehet egymást segíteni a referenciák szerzésében, de ugyanakkor egy ismerősöd profiljára lépve fel is lehet kérni őt a referencia nyújtására! Ezek a rövid ajánlások nagyon értékesek, de figyelj oda, hogy csak olyan embertől kérj referenciát, aki valóban meg tudja ítélni a munkádat! Hamar kiderül, ha nem is valós referenciát adó személytől kaptad az ajánlást.
Lehetőséged van LinkedIn-en több kategóriában is megadni az eredményeidet, díjaidat. Amennyiben rendelkezel ilyenekkel, ezt érdemes felsorolni, részletesen kitölteni! Ilyenek például a következők:
Tölts fel minden nyelvet, amelyen beszélsz és add meg hozzájuk a tudásod fokát is! Ne felejtsd el a magyart is felsorolni, hogy nehogy ennek hiánya miatt ess el lehetőségektől!
Az Edit public profile & URL résznél lehetőséged van megadni azt a linket, ami a profilodra mutasson. Ez eredetileg egy a nevedből és számokból álló link, de jóval szofisztikáltabbnak néz ki, ha ezt lecseréled csak a nevedre vagy ha az foglalt, akkor a teljes neved vagy szakterületed valamilyen kombinációjára.
Bár nem közvetlenül a profilodról szerkeszthető, de a profilodon megjelennek azok a cégek, személyek, akiket Te is követsz. Érdemes figyelned rá, hogy itt szakmailag is indokolt, releváns cégek jelenjenek meg!
Pár havonta mindenképp nézz rá a profilodra és ha szükséges frissítsd az itt található információkat. Mire érdemes odafigyelned?
Álláskeresőként egyre fontosabbá válik a láthatóság – hogy minél könnyebben megtaláljanak a recruiterek, hogy minél több lehetőség találjon magától rád, és hogy minél meggyőzőbb legyél a jövőbeli munkaadód szemében. A LinkedIn profilod is ezt a célt szolgálja, ugyanakkor a személyes adataid védelme is fontos. A Te döntésed, hogy mennyit engedsz látni a publikumnak!
Az Edit public profile & URL résznél van lehetőséged beállítani, hogy a profilod mely részei kik számára láthatók. Tudnod kell, hogy ha mindent publikusan hagysz, akkor LinkedIn regisztráció nélkül is bárki megtekintheti az itt található adataidat! A jobb oldali gombok segítségével jelölheted, hogy mi az, amit publikusan szeretnél hagyni, míg a bal oldali kép azt mutatja, hogy mit látnak rólad azok, akik nincsenek belépve vagy beregisztrálva LinkedIn-re!
Gondoskodj arról, hogy adataid biztonságban legyenek és ne tudjanak illetéktelenek belépni az oldaladra, szerkeszteni azt. Ezt a felső menüsoron található profilképedre kattintva (Me), A Settings & Privacy részen tudod megtenni. A Sign in & security résznél gondoskodj róla, hogy a ne csak a munkahelyi, hanem a privát e-mail címed is legyen elérhető! Így, ha munkahelyet váltanál, nem leszel kizárva a fiókodból. A teljes biztonság érdekében beállíthatod a Two-step verification-t, vagyis a kétlépcsős azonosítást, ahol a telefonodra érkezik értesítés egy új eszközről való bejelentkezéskor.
A LinkedIn tudatos használata remek lehetőség arra, hogy láthatóvá tedd magad a jövő lehetőségei számára! Következő blogcikkünkben bemutatjuk, hogy miután profin összeraktad a LinkedIn adatlapodat, milyen más lehetőségeket nyújt számodra ez az interaktív közösségi média oldal. Többek között a kapcsolati hálód építésére, „networkingelésre” is tudod használni, ami nagyban növeli az esélyeidet a karrierépítésben és az álláskeresésben.
Kövess minket LinkedIn oldalunk, hogy minél hamarabb értesülj az új hasznos anyagainkról és az aktuális lehetőségeinkről! Ha pedig aktívan keresel munkát és minden állásajánlatunk érdekel, akkor keresd fel a https://job.hu/jobs oldalt!
Statisztikák forrásai: