#Álláskeresőknek

Lépésről lépésre: így készíts profi LinkedIn profilt álláskereséshez - 1. rész

2021.03.03.

Ütős LinkedIn profil készítés a sikeres álláskereséshez - LinkedIn sorozat 1. rész

Idén, 2021-ben ünnepli a LinkedIn a „nagykorúságát”, vagyis 18 éve működik ez az oldal. Ha még nem szerepelsz ezen a szakmai közösségi média platformon, vagy nem tudatos az ottani megjelenésed, akkor cikkünk Neked készült! Miről lesz szó ebben a blogcikkben?

  • Mi az a LinkedIn?
  • Hogyan segíti a LinkedIn az álláskeresést?
  • Hogyan rakj össze jó LinkedIn profilt álláskereséshez?
  • Mit írj a névjegyedbe, az about szekcióba, milyen legyen a borítóképed?
  • Hogyan állítsd be a LinkedIn profilod biztonsági beállításait, hogy megvédje az adataidat, de maximálisan támogassa az álláskeresésedet?

Jövő héten újabb LinkedIn tematikájú blogcikkel jelentkezünk, amiben arról olvashatsz, hogy hogyan keress állást és gondozd a kapcsolati hálódat ezen a felületen. Ha nem szeretnél lemaradni róla, kövess minket Facebook-on és LinkedIn-en!

Mi is az a LinkedIn?

A LinkedIn egy szakemberek számára készített ingyenes közösségi oldal több mint 766 millió felhasználóval. Az oldal ma már az üzleti élet fontos mozgatórugója, ahol minden dolgozó, munkát kereső, vállalkozó vagy vállalat szakértőjévé válhat saját területének és csatlakozhat az iparági diskurzusba. Ezzel válhat láthatóvá és elérhetővé egy személy munkahelye, partnerei vagy a potenciális munkaadók számára.

A LinkedIn-en jelenleg a magyar lakosság 10%-a van fent, ami több mint 1 millió embert jelent. A Facebook regisztrálok száma ezzel szemben idehaza már több mint 6,75 millió fő. Hogy ez miért fontos? Azért, mert a LinkedIn-en kevesebben vannak ezért sokkal könnyebb láthatóvá válni és elérni a számodra fontos embereket – jelen esetben álláskeresőként a munkaadókat.

A közösségi média Facebook-on megszokott szabályai megszűnnek a LinkedIn-en:

  • LinkedIn-en a szakmai diskurzus kerül előtérbe.
  • A magánéletről nem, vagy csak szakmai kontextusban posztolnak a felhasználók.
  • A LinkedIn-en nem akadály a kapcsolatépítés során az, ha valakit korábban nem ismertünk személyesen.
  • A közös összekötő kapocs az emberek között a szakma és a munkahely.

A LinkedIn-re már akár egyetem alatt is érdemes regisztrálni és kialakítani a megfelelő jelenlétet. Az oldal iparági információkat, az iparág szereplőivel való diskurzust, kapcsolatépítést, értékesítési lehetőségeket, márkaépítési lehetőséget nyújt. Alkalmazottként azonban a legfontosabb funkciója az álláskeresés támogatása.

Hogyan segíti az álláskeresést egy tökéletes felépített LinkedIn profil?

A LinkedIn-en ma már szinte minden HR-es fent van és aktívan használják az oldalt arra, hogy megtalálják a tökéletes új munkatársat. Továbbá a recruiterek 87%-a a jelentkezőket ezen a platformon is ellenőrzi. Ne feledd, egy jól felépített, meggyőző LinkedIn profil könnyen ütős kiegészítője is tud lenni egy önéletrajznak!

  • Belehelyezheted az önéletrajzodba a linkjét, ezzel további információt átadva magadról az álláskeresésed során.
  • Megkönnyítheted, hogy megtaláljanak a recruiterek olyan lehetőségekkel, amiket nem hirdetnek publikusan vagy nem találtál még rájuk!
  • Láthatóvá válsz a szakmabeliek – akár a jövőbeli munkaadóid – számára is!
  • Szakmai hitelességet kölcsönöz számodra.
  • Azt üzened a világnak, hogy komolyan veszed a szakmádat és az álláskeresésedet.

Hogyan regisztrálj LinkedIn-re?

A https://www.linkedin.com/signup oldalt felkeresve az e-mail címedet és a jelszavadat megadva tudsz reagálni a LinkedIn-re! Javasoljuk, hogy a személyes e-mail címedet használd, ne a munkahelyit.

A teljes regisztráció és a LinkedIn használata ingyenes.

Hogyan töltsd ki a LinkedIn adatlapodat, hogy sikeres legyen az álláskeresésed?

A profilod kitöltése során néhány általános jótanácsot mindenképp tarts fejben:

  • Csak valódi adatokat adj meg és ne hazudj!
  • Profilod és írásod legyen átlátható, letisztult!
  • Figyelj a helyesírásra!
  • A profilodban szerepeljenek azok a kulcsszavak, amik jellemzőek rád, a munkádra, a tudásodra, a képességeidre és arra, amilyen állást éppen keresel!
  • A profilodat egyes szám első személyben töltsd ki!
  • Ahol opció legördülő menüből választani, ott használd azt, hogy könnyebben megjelenjen a keresőben a profilod!
  • Az „Add profile section” lehetőséget használd, ha nem találsz meg valamit a profilodon!
  • A profilodat lehetőleg angolul, vagy a szakmádban használt nyelven töltsd ki, hogy könnyen megtalálható és nemzetközileg is látható legyél. Van lehetőséged több nyelven is megadni a fiókod az „Add profile in another language” opciónál.

A névjegy szerkesztése LinkedIn-en

A névjegyed azokat az információkat tartalmazza, ami a profilod betöltésekor azonnal látható.

Név (Name)

A valódi nevedet add meg és ne használj rövidítést!

Headline

A Headline az a címsor, ami a neved mellett elsőnek jelenik meg, anélkül, hogy valaki megnyitná az adatlapod. Itt teheted meg az első benyomást arra, hogy meggyőzd a látogatót: szeretne jobban megismerni Téged! A LinkedIn a meglévő pozíciód alapján automatikusan kitölti ezt a sort, de javasoljuk, hogy aktív álláskeresőként ezt szerkeszd át. A maximális 120 karakterbe a következőket fogalmazd bele:

  • Mi a szakterületed, titulusod (ami lehet valós, vagy magad számára kitalált, de a tudásodat jól leíró kifejezés – pl.: Marketing guru);
  • Amennyiben van most munkahelyed, a cég neve;
  • Milyen fontos kulcsszavakkal tudod jellemezni a tudásod (pl.: SAP expert);
  • Aktív álláskereső vagy-e? (pl.: Looking for new opportunites in pharma)

Tartózkodási hely (Location)

A LinkedIn profilodon megadhatod azt a helyszínt, ahol jelenleg laksz, hogy könnyebben megtaláljanak a recruiterek releváns állásajánlatokkal! Legalább az országot, de ideális esetben a várost is add meg!

Iparág (Industry)

A felsorolt lehetőségek közül válaszd ki azt, ami a jelenlegi munkahelyedre leginkább jellemző, hiszen ez alapján is megtalálhatnak bizonyos állásokra!

Elérhetőségek (Contact info)

Add meg azokat elérhetőségeidet, amelyeken keresztül elérhető vagy egy új állás, vagy lehetőség tekintetében. Mit adhatsz meg?

  • E-mail cím/ek
  • Telefonszám/ok
  • Lakcím (nem kötelező kitölteni)
  • Skype, Google Hangouts és egyéb fiókazonosítók
  • Születési dátum

Ha megváltozik valamelyik elérhetőséged, esetleg munkahelyet váltottál és a munkahelyi e-mail címed már nem aktív, akkor ezt a szekciót ne felejtsd el frissíteni!

Fotó

A LinkedIn profilodon elhelyezett fotó legalább annyira fontos, mint az önéletrajzban szereplő – így gyakran ugyanaz is szokott lenni. Ugyanakkor a LinkedIn-en egy kicsit több szabadságod van annak ellenére, hogy így is törekedned kell a professzionális, szimpatikus képre egy mosollyal. Miket fogadj meg a képeddel kapcsolatban?

  • Te szerepelj a képen!
  • Látható legyen az arcod, ne egy távoli egész alakos képet használj!
  • Ne legyen selfie!
  • Ne legyen csoportkép vagy egy csoportképből kivágott kép!
  • Ne legyen pixeles!
  • Készüljön letisztult háttér előtt, ahol jól látható vagy!
  • Ne legyen túl régi kép, mindig frissítsd!
  • Semmiképp se hagyd üresen a kép helyét!
  • Ne használj túl sok filtert!

A LinkedIn profil kép négyzet alakú, minimum 400 x 400 pixel, de mindenképp legyen jó felbontású. A végső profilon kör alakra levágva fog megjelenni.

Borítókép

A borítókép a Facebook-hoz hasonlóan valamilyen rád jellemző, vizuális tartalom lehet. Sok cég várja el alkalmazottjaitól, hogy a saját logóval ellátott borítóképet használják. Ha Veled nem ez a helyzet, akkor viszont itt lehetőséged van a személyiségedet, érdeklődésedet, szakmai tudásodat jobban bemutatni!

Kerülhet ide olyan kép, ami…

  • a szakmádra jellemző,
  • Az eredményeidről szól (pl.: megnyertél valamilyen díjat, blogot vezetsz vagy kiadtál egy könyvet),
  • a személyiségedre, a munka világában jellemző hozzáállásodra utal, mottót tartalmaz,
  • kreatív, miközben szakmai marad.

A borítókép 1584 x 396 pixel méretű, aminek általában a felső háromnegyede látszódik mindig. A profilkép asztali gépen a kép jobb oldalán, mobilon pedig a kép közepén jelenik meg, így figyelj, hogy ide semmilyen fontos információt, szöveget ne tegyél a borítóképre!

Hogyan készítsd LinkedIn borítóképet?

  • Elkészítheted valamilyen profi képszerkesztőben, mint a Photoshop vagy az Illustrator;
  • Használhatod a Canva ingyenes online képszerkesztőt;
  • Kereshetsz az interneten megfelelő képet;
  • Készíthetsz saját fotót;
  • Használhatod https://linkedinbackground.com/ és a https://freelinkedinbackgrounds.com/ oldalakat, ahol megfelelő méretű képeket tölthetsz le.

About – a szakmai összefoglalód

Az about szekcióban szövegesen fogalmazhatod meg az eddigi tapasztalatodat, tudásodat, érdeklődési körödet. Mivel szabad szöveget írhatsz, itt nagyobb hangsúlyt fektethetsz arra, hogy az olvasókat meggyőzd a szakmai tudásodról. Nem egy-egy munkahelyedet kell bemutatnod, hanem a teljes életpályádat, tudásodat és hosszútávú ismereteidet kell kiemelned. Összesen 2600 karaktered van erre.

Jelenlegi munkahelyed kérheti, hogy helyezz el itt a cégről bemutatkozót. Ilyenkor emellett általában ugyanolyan hosszúra érdemes nyújtani a saját bemutatkozásodat is, mint a cégét.

Mivel teheted jobbá a LinkedIn about részét?

  • Helyezz bele felsorolást! Szövegszerkesztőt nem tudsz itt használni, de az alábbi hangulatjelek jól használhatók sorvezetőnek:  ▪️, ◼️,  ✅, ➡️, ➕, ❌
  • Ha aktív álláskereső vagy, itt is helyezd el az elérhetőségeidet, keresett munkakörödet, helyszínedet. , ?
  • Az elejére helyezd el a legfontosabb információkat magadról!
  • Használj számokat a sikereid, tudásod kiemeléséhez.

Featured

Lehetőséged van a saját munkáidat itt is kiemelni. Miket érdemes itt elhelyezni?

  • Izgalmas projektjeid, munkáid (linkkel vagy média feltöltéssel)
  • LinkedIn-en írt cikket (következő blogcikkünkben írunk erről részletesebben)
  • Beszélgetést indító, érdekes LinkedIn bejegyzést (erről szintén a következő blogcikkben írunk).

Tapasztalatok (Experiences)

Munkahelyeidet a ceruza ikonra kattintva szerkesztheted, a + jelre nyomva pedig új munkahelyet adhatsz hozzá. A tapasztalataid megjelölésekor a következőköre figyelj oda mindenképp:

  • Mindig keresd ki a konkrét céget, ha annak van LinkedIn profilja, mert csak így fogsz megjelenni a dolgozói között. Így a munkahelyeid között a cég logója is megjelenik a profilodon.
  • Add meg a munkavégzés helyszínét!
  • A pontos időszakot add meg, amikor itt dolgoztál!
  • Ha lezárult egy munkaviszonyod, itt is zárd le az, hogy ne úgy nézzen ki, mintha egyszerre 4-5 helyen is dolgoznál.
  • A leírásban részletezd a munkakörödet, írd le, hogy milyen eredményeket értél el és próbáld átadni a munkád valódi súlyát, szakmai értékét!
  • Olyan információkat is szerepeltess, ami lehet, hogy jelenleg a munkád kevésbé fontos része, de a jövőbeli munkahelyeden fontos lehet!
  • Ahol lehetséges, a legördülő menüből válaszd ki a megfelelő tartalmat!

Önkénteskedés (Volunteer Experience)

Külön pontban tudod hozzáadni a profilodhoz az önkéntes lehetőségeket. Amennyiben volt ilyen tapasztalatod, ezt is mindenképp sorold fel! Itt is figyelj arra, hogy amennyiben lehetséges, akkor a legördülő menüből válaszd ki az előre megadott opciók közül a rád jellemzőt!

Tanulmányok (Education)

A tanulmányaidat ugyanolyan pontossággal töltsd ki, ahogy a tapasztalataiddal is tetted. Elegendő a felsőfokú tanulmányaidat felsorolnod, de mindenképp keresd ki az intézmény LinkedIn oldalát, hogy ez is a logóval együtt jelenjen meg! Pályakezdőként különösen fontos lehet ez a szekció, ezért használd ki a leírás és a további tevékenységek, közösségek részét is ennek a résznek! 

Képesítések, képzések (Licenses and certifications)

A tanulmányokhoz hasonlóan megadhatsz nem felsőoktatási képzéseket is. Kitöltés szempontjából ugyanarra figyelj itt is! LinkedIn-en van lehetőséged különböző képzéseket elvégezni, ezeket szintén ide tudod helyezni!

Képessségek (Skills and endorsments)

A képességek szekciónál lehetőséged van felsorolni azokat a szoftvereket, területeket, képességeket, amelyekkel rendelkezel. Jelölj meg mindent, ami fontos lehet a jövőbeli munkáddal kapcsolatban. Figyelj arra, hogy itt is a legördülő javaslatok közül válogass inkább, továbbá használhatod az intelligens javaslatokat is, amelyeket a LinkedIn a profilod alapján rakott össze.

Bár érdemes minden tudásodra kitérni, figyelj rá, hogy 30-nál több képességet ne sorolj fel! Ha szükséges, ezeket néha ellenőrizd és töröld ki a kevésbé fontos képességeket és helyette töltsd fel új, relevánsabbakat.

LinkedIn-en lehetőséged van bizonyos, felkapott képességekről, például az Excel tudásodról 15 perces teszteket is kitölteni és ha ez jól sikerül, akkor a tudásod erőssége is megjelenhet az adatlapon.

Mások az egyes képességek tekintetében tudnak neked „jóváhagyásokat”, vagyis endorsement-eket nyújtani. Ezzel biztosítják, hogy az adott képességben valóban jó vagy. Ha szakmabeli ismerőseid profilján hagysz néhány endorsement-et, akkor Te is fogsz kapni párat viszonzásul. Ezzel tovább növelheted a hitelességedet a LinkedIn-en!

Referencia (Recommendation)

Az endorsement-eken túl szöveges javaslatokat is lehet hagyni egy felhasználói profilon. Általában korábbi felettesek, csapattagok, megrendelők, ügyfelek tudnak hiteles referenciát nyújtani pár mondatban. Szintén közösségi alapon lehet egymást segíteni a referenciák szerzésében, de ugyanakkor egy ismerősöd profiljára lépve fel is lehet kérni őt a referencia nyújtására! Ezek a rövid ajánlások nagyon értékesek, de figyelj oda, hogy csak olyan embertől kérj referenciát, aki valóban meg tudja ítélni a munkádat! Hamar kiderül, ha nem is valós referenciát  adó személytől kaptad az ajánlást.

Eredmények (Accomplishments)

Lehetőséged van LinkedIn-en több kategóriában is megadni az eredményeidet, díjaidat. Amennyiben rendelkezel ilyenekkel, ezt érdemes felsorolni, részletesen kitölteni! Ilyenek például a következők:

  • Publikációk
  • Szabadalmak
  • Képzések
  • Projektek
  • Elismerése, díjak
  • Teszt eredmények
  • Nyelvek
  • Szervezeti elismerések, tagságok

Beszélt nyelv (Language)

Tölts fel minden nyelvet, amelyen beszélsz és add meg hozzájuk a tudásod fokát is! Ne felejtsd el a magyart is felsorolni, hogy nehogy ennek hiánya miatt ess el lehetőségektől!

Egyedi URL

Az Edit public profile & URL résznél lehetőséged van megadni azt a linket, ami a profilodra mutasson. Ez eredetileg egy a nevedből és számokból álló link, de jóval szofisztikáltabbnak néz ki, ha ezt lecseréled csak a nevedre vagy ha az foglalt, akkor a teljes neved vagy szakterületed valamilyen kombinációjára.

LinkedIn követéseid

Bár nem közvetlenül a profilodról szerkeszthető, de a profilodon megjelennek azok a cégek, személyek, akiket Te is követsz. Érdemes figyelned rá, hogy itt szakmailag is indokolt, releváns cégek jelenjenek meg!

Rendszeres frissítés

Pár havonta mindenképp nézz rá a profilodra és ha szükséges frissítsd az itt található információkat. Mire érdemes odafigyelned?

  • Képességeid frissítése
  • About rész frissítése, aktualizálása
  • Ha munkaköröd megváltozott, kibővült, ennek frissítése
  • Kép aktualizálása, ha szükséges
  • Befejeződött munkahelyek, projektek lezárása
  • Új projektek, eredmények, sikerek felvitele
  • Új képesítések felvitele

Hogyan lesz biztonságos a LinkedIn profilod?

Álláskeresőként egyre fontosabbá válik a láthatóság – hogy minél könnyebben megtaláljanak a recruiterek, hogy minél több lehetőség találjon magától rád, és hogy minél meggyőzőbb legyél a jövőbeli munkaadód szemében. A LinkedIn profilod is ezt a célt szolgálja, ugyanakkor a személyes adataid védelme is fontos. A Te döntésed, hogy mennyit engedsz látni a publikumnak!

Az Edit public profile & URL résznél van lehetőséged beállítani, hogy a profilod mely részei kik számára láthatók. Tudnod kell, hogy ha mindent publikusan hagysz, akkor LinkedIn regisztráció nélkül is bárki megtekintheti az itt található adataidat! A jobb oldali gombok segítségével jelölheted, hogy mi az, amit publikusan szeretnél hagyni, míg a bal oldali kép azt mutatja, hogy mit látnak rólad azok, akik nincsenek belépve vagy beregisztrálva LinkedIn-re!

Hogyan védheted meg az elérhető adataidat?

Gondoskodj arról, hogy adataid biztonságban legyenek és ne tudjanak illetéktelenek belépni az oldaladra, szerkeszteni azt. Ezt a felső menüsoron található profilképedre kattintva (Me), A Settings & Privacy részen tudod megtenni. A Sign in & security résznél gondoskodj róla, hogy a ne csak a munkahelyi, hanem a privát e-mail címed is legyen elérhető! Így, ha munkahelyet váltanál, nem leszel kizárva a fiókodból. A teljes biztonság érdekében beállíthatod a Two-step verification-t, vagyis a kétlépcsős azonosítást, ahol a telefonodra érkezik értesítés egy új eszközről való bejelentkezéskor. 

Találd meg álmaid állását!

A LinkedIn tudatos használata remek lehetőség arra, hogy láthatóvá tedd magad a jövő lehetőségei számára! Következő blogcikkünkben bemutatjuk, hogy miután profin összeraktad a LinkedIn adatlapodat, milyen más lehetőségeket nyújt számodra ez az interaktív közösségi média oldal. Többek között a kapcsolati hálód építésére, „networkingelésre” is tudod használni, ami nagyban növeli az esélyeidet a karrierépítésben és az álláskeresésben.

Kövess minket LinkedIn oldalunk, hogy minél hamarabb értesülj az új hasznos anyagainkról és az aktuális lehetőségeinkről! Ha pedig aktívan keresel munkát és minden állásajánlatunk érdekel, akkor keresd fel a https://job.hu/jobs oldalt!

Statisztikák forrásai: