2023.04.17.
A mesterséges intelligencia képes arra, hogy forradalmasítsa a toborzás menetét. Méghozzá úgy, hogy hatékonyabbá, gyorsabbá és eredményesebbé teszi azt. Néhányan azonban aggódva figyelik a fejlesztéseket, mert úgy gondolják, hogy ezzel ki fog veszni az emberi tudás és érték a munkaerő-kiválasztás folyamatából.
Azonban a mesterséges intelligencia jó támogatója lehet a kiváló szakembereknek az üzleti élet minden területén, anélkül, hogy munkahelyeket szüntetne meg! Megmutatjuk, hogy a mesterséges intelligenciát hogyan érdemes használni, ha a vállalkozás, és a toborzás menetének a fejlesztéséről van szó.
Az adminisztratív jellegű feladatok automatizálása nem újdonság a HR területén. A szakemberek gyakran automatizálják ezeket az ismétlődő, időigényes feladataikat.
De miben más az AI? Miben segíthet ezen felül a mesterséges intelligencia? A mesterséges intelligencia átveheti a szerepet akkor, ha például repetatív jellegű email-ek megválaszolása, dokumentumok bekéréséről van szó. A mesterséges intelligencia által támogatott üzleti folyamatok során nem csak sablon válaszokat lehet generálni, hanem egyedi esetekre megoldást kínáló üzeneteket is.
Így a HR szakember több időt tud szánni a fontosabb, prioritást élvező vagy szakértelmet és tapasztalatot igénylő feladataira.
A toborzási folyamat a stratégia felállításától az új munkavállaló belépéséig tart. Az újgenerációs mesterséges intelligencia alapú támogató szoftverek a folyamat több pontján tudnak támogatást biztosítani. Az elterjedt ChatGPT a teljesség igénye nélkül például az alábbi támogatást nyújthatja:
A ChatGPT használatának sikere a megfelelő kérdések feltételén múlik. Ezért gyűjtöttünk össze 24 konkrét, példákkel ellátott ChatGPR parancsot, amivel toborzást támogató válaszokat kaphatunk. Anyagunkban a Chat GPT működésére is kitérünk! [Letöltöm!]
A munkaerő hatékonyabb felkutatása és szűrése az egyik legfontosabb előny, amelyet az AI kínál a HR-szakembereknek. A jelöltek felkutatása, a jelöltek szűrése és az interjúk nagyon időigényes folyamatok. A mesterséges intelligencia több száz önéletrajzot képes átnézni rövid idő alatt, míg ez egy HR szakembernek napjaiba, heteibe is telhet. Gyorsan és eredményesen elemzi a jelöltek készségeit, összehasonlítva azokat az azonos munkakörben legjobban teljesítő alkalmazottakéval. A korábbi jelentkezők adatbázisát is át tudja vizsgálni, hogy a potenciálisan legmegfelelőbb jelöltet találja meg a pozícióra.
Az egyik legfontosabb pozitívuma a mesterséges intelligenciának az, hogy kiküszöbölheti az emberi elfogultságot. Az emberi elfogultság szinte mindig jelen van a toborzásban, gyakran tudattalan formában. Az AI-al támogatott toborzás segít lecsökkenteni az ilyen tudattalan elfogultság okozta hibás elutasításokat.
Azonban a mesterséges intelligencia alapú előszűrésnek megvannak a hátrányai is. Előfordulhat, hogy bizonyos formátumokat vagy formázásokat nem tud megfelelően olvasni az AI. Továbbá az ilyen ellenőrző szoftverekből hiányzik az emberi tudás, a mondatok mögé látás, az empátia és mások helyzetébe való helyezkedés. Ezek a tulajdonságok teszik lehetővé, hogy a HR szakemberek akár a nem relevánsnak tűnő jelöltek között is megtalálják a megfelelőt. Ezért a mesterséges intelligencia alapú és emberi előszűrés csak kéz a kézben tud működni.
Az AI segíthet abban, hogy az újonnan felvett munkatársakat ellássa a legfontosabb információkkal a pozícióval, munkahellyel kapcsolatban, ami megkönnyíti a zökkenőmentes beilleszkedést. Személyre szabottan hozhat létre kapcsolódási pontokat és tevékenységeket, amelyek segítenek az újdonsült munkatársaknak gyorsan alkalmazkodni az új munkakörnyezethez, és beilleszkedni a közösségbe. A mesterséges intelligencia alapú projekt rendszerek támogatást adhatnak az onboarding rugalmas beosztásában is, összeegyeztetve a különböző részlegek és kollégák igényeit, bemutatkozását az új belépő naptárjával.
Az AI hatalmas szerepet játszhat a munkavállalók képzésében is. A munkavállalói képzési szoftverrel párosítva személyre szabott tanulási, továbbképzési lehetőséget biztosíthat, és segíthet minden kollégának abban, hogy mindenki teljes mértékben fel tudja fedezni a bennük rejlő lehetőségeket. Amellett, hogy a képzések mindenki igényeihez igazodnak, a mesterséges intelligencia könnyedén azonosíthatja a készségbeli hiányosságokat is. Így a HR-szakemberek azonnal cselekedhetnek a készséghiányok megszüntetése és a munkavállalók erősségeinek építése érdekében. A képzést végző kollégák az AI chatbotokat is integrálhatják a képzési szoftverükbe, hogy zökkenőmentes legyen a tanulási folyamat. A chatbotok a nap 24 órájában rendelkezésre állnak, és azonnali, intelligens, valós idejű válaszokat tudnak adni, így segítve a képzésben résztvevőket a tanfolyamok hatékony és sikeres elvégzésében.
A mesterséges intelligenciának számos előnye van a HR területek működésében és az ilyen rendszerek hatékonyan tudják támogatni a HR szakembereket. Anyagunkban 5 előnyt hoztunk, ami a folyamatosan fejlődő technológiában rejlik és ide kattintva egy ChatGPT parancs adatbázist is elérhetővé tettünk.
Azonban fontos látni, hogy a mesterséges intelligencia nem tudja leváltani az emberi szakértelmet. A munkaerő-tobozásban, az onboardingban, a képzésben, a munkaügyön dolgozó szakemberek tapasztalata, emberi hozzáállása, empátiája nem cserélhető le robotokra. Bár a mesterséges intelligencia fokozatosan megjelenik az életünkben, de a feladatok teljes átvállalása helyett hasznos (de átnézendő!) támogatást fognak nyújtani a mindennapi munka során. Ezzel időt és energiát spórolhatunk meg, amit a még fontosabb, emberi tevékenysége fókuszálhatunk.