2024.07.16.
A vállalati humán erőforrás menedzsment egy összetett és folyamatosan fejlődő terület, ahol a megfelelő tehetségek felkutatása és bevonzása kulcsfontosságú a vállalat sikeréhez. A munkaerő-közvetítés világában két kiemelkedő módszertan létezik: a fejvadászat és a toborzás. Bár mindkét módszer célja, hogy a legjobb munkaerőt biztosítsa a vállalat számára, jelentős különbségek vannak köztük a megközelítésben, a folyamatban és az eredményekben. Ebben a cikkben részletesen különböző szempotok szerint mutatjuk be a fejvadászat és a toborzás sajátosságait, hogy segítsünk Önnek eldönteni, melyik megoldás felel meg legjobban az Ön vállalatának igényeinek.
A fejvadászat kifejezetten a tapasztalt specialisták, szakértők, közép- és felsővezetők megtalálására fókuszál. Az ilyen típusú kereséseknél a célcsoport általában nem aktív álláskeresőkből áll, így a fejvadászoknak különösen fontos szerepük van a passzív jelöltek felkutatásában és meggyőzésében. Ezek a jelöltek gyakran már jól megalapozott karrierrel rendelkeznek, és nem feltétlenül keresnek új lehetőségeket, így az ő bevonzásuk egy alaposabb és személyre szabottabb megközelítést igényel.
A toborzás szélesebb körben alkalmazható, minden szinten, fizikai és szellemi munkakörökben egyaránt. A toborzás célcsoportja lehet pályakezdőktől a középvezetőkig bárki, aki aktívan keres állást. A toborzók gyakran használnak álláshirdetéseket, állásbörzéket és online toborzási platformokat, hogy minél több potenciális jelöltet érjenek el.
A fejvadászat során gyakran kiemelt szerepet kap a diszkréció. Az ilyen jellegű keresések gyakran nem publikusak, és a fejvadászoknak gondosan kell kezelniük a bizalmas információkat. Ez különösen fontos lehet, ha a keresett pozíció stratégiai jelentőségű, vagy ha a jelenlegi munkavállaló helyettesítéséről van szó.
A toborzás általában nyíltan zajlik, és a jelentkezők hamar megismerik a munkaadó nevét és az állás részleteit. Ez a nyitottság gyorsabbá és egyszerűbbé teheti a toborzási folyamatot, mivel a jelöltek azonnal el tudják dönteni, hogy érdeklődnek-e az adott pozíció iránt.
A fejvadászat során a megbízó és a fejvadász közötti kapcsolat általában magas szintű elköteleződést igényel. A fejvadászok mélyreható piackutatást végeznek, hogy az adott pozícióra legalkalmasabb jelölteket találják meg. Az ilyen jellegű keresések során a minőség és a jelölt profiljának tökéletes illeszkedése a legfontosabb szempont.
A toborzás során gyakran nagyobb hangsúlyt kap a gyorsaság. Az alacsonyabb szintű pozícióknál, ahol a jelöltcserék gyakrabban fordulnak elő, a gyors munkaerő-felvétel lehet az elsődleges cél. A toborzók több módszert is alkalmazhatnak, hogy minél hamarabb megtalálják a megfelelő jelölteket, de a minőség biztosítása is fontos szerepet játszik.
A fejvadászat egy proaktív módszertan, amely középpontjában a részletes piackutatás, a potenciális cégek és munkavállalók feltérképezése, valamint a passzív jelöltek közvetlen kontaktálása és motiválása áll. A fejvadászok gyakran alkalmaznak kapcsolatépítési technikákat és személyes megkereséseket, hogy a legjobban illeszkedő jelölteket vonzzák be.
A toborzás általában reaktív módszereket jelent, mint például álláshirdetések feladása, állásbörzéken való részvétel, és online toborzási platformok használata. A toborzók több csatornát is kihasználnak, hogy minél szélesebb körben érjék el a potenciális jelölteket, és a kiválasztás során inkább a megbízóé a döntő szerep.
A fejvadászok általában sok éves tapasztalattal és mély iparági ismeretekkel rendelkeznek. Az ilyen típusú keresések magasabb költséggel járnak, mivel a fejvadászok személyre szabott szolgáltatásokat nyújtanak és nagyobb időráfordítással dolgoznak. Az elköteleződési díjak gyakoriak a fejvadászatban, tükrözve a keresés komplexitását és a fejvadász szakértelmét.
A toborzás alacsonyabb költséggel is működtethető, és gyakran sikerdíjas alapon történik. A toborzók proaktív hozzáállása és a legújabb toborzási módszerek ismerete kulcsfontosságú a sikeres munkaerő-felvételhez. A belső HR osztályok is gyakran végeznek toborzási tevékenységet, de a dedikált ügynökségek szélesebb piaci lefedettséggel rendelkeznek.
A Jobgroup vezetőkiválasztással és direkt kereséssel foglalkozó üzletága, a Prime by JobGroup, magasan képzett fejvadászokat alkalmaz, akik szakértelme és kapcsolati hálója kiemelkedő a magyar munkaerőpiacon. Üzletágunkról itt tájékozódhat: https://primebyjobgroup.com/