Kulcspozíciók új kézben, generációváltás vezetői szinteken

2025.09.12.

A JobGroup idei őszi üzleti reggelijének középpontjában a kulcspozíciók generációváltásának kérdése állt. A zártkörű, exkluzív rendezvényen négy meghatározó vállalat kulcspozícióban lévő HR és ügyvezető igazgatói osztották meg tapasztalataikat arról, hogyan lehet sikeresen kezelni a vezetői szinteken megjelenő generációváltozást és általában a generációs különbözőségeket. A beszélgetést Tál Mariann, a JobGroup vezetőkiválasztási és direkt keresési üzletágának vezetője moderálta. A szakértő kerekasztalbeszélgetők:

  • András Klára, HR és kommunikációs igazgató, Egis Gyógyszergyár Zrt.
  • Ujvári Beáta — HR igazgató, Béres Gyógyszergyár Zrt.
  • Berkó Gábor — Ügyvezető igazgató, Procter & Gamble Hungary
  • Kászonyi Péter — HR Partner Manager, MOL Nyrt.

Miért fontos ma a generációváltás vezetői szinteken?

A téma összetett, hiszen a technológiai ugrások, a tudás gyors cserélődése és a szervezetek átalakulása egyszerre alakítja a vezetői utánpótlás eddig megszokott menetét is. A panel résztvevői egyértelmű tényként kezelik, hogy a generációk közötti különbséget nem stigmaként, hanem korszakbeli változásként kell kezelni, hiszen jelenleg 4, de akár 5 generáció is dolgozhat egy helyen, mely kihívás és esély is egyszerre. A cél, hogy a tudás átadása biztosítva legyen, az idősebb szakértők ne féljenek átadni a szakértemet, a cégek pedig segítsék őket mentorprogramokkal, hogy a változást kihívás helyett inkább esélyként fogadják a résztvevők. 

A Z generáció helyzete a munkaerőpiacon

Berkó Gábor, a Procter & Gamble ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a Z generáció gyorsabban igyekszik felépíteni karrierjét, ugyanakkor a multinacionális vállalatok ezen rövid időn belül komoly elvárásokat támasztanak feléjük. Míg korábban öt-tíz év állt rendelkezésre a tapasztalat megszerzésére, ma sokszor már két-három év után jelentősebb teljesítményt várnak el a tehetségtől. Ez a kettős nyomás – a fiatalok türelmetlensége és a cégek elvárásai – különösen nehéz helyzetet teremt.

Soft skillek és a vállalati kultúra szerepe

Kászonyi Péter, a MOL HR Partner Managere rámutatott, hogy a szakmai tudás mellett egyre nagyobb hangsúlyt kell kapnia a vállalati kultúra és a soft skillek fejlesztésének. Szerinte a munkahelyi környezetnek támogató közeget kell biztosítania, ahol a munkavállaló komfortosan érzi magát és van lehetősége fejlődni, valamint a szakértelem tovább örökítése biztosított. Hozzátette, hogy a MOL-nál erős hagyományai vannak a belső utánpótlásnak, mentorprogramoknak és a hosszú távú elköteleződés támogatásának.

Generációk együttműködése a Béres-nél

Ujvári Beáta, a Béres Gyógyszergyár HR igazgatója elmondta, hogy tavaly sikeresen hajtották végre a tulajdonosi szintű generáció váltást, valamint új ügyvezető is érkezett a vállalat élére. A cégen belül kiegyensúlyozott a korcsoportok eloszlása, és a generációs különbségek kevésbé élesen jelennek meg. Hangsúlyozta, hogy fontos a nyitottság a fiatalabb generációk felé, de nem kizárólag generációkban kell gondolkodni. A Béresnél a hangsúly a szervezeti kultúrához való illeszkedésen van, és azon, hogy a fiatal munkatársaknak is teret adjanak. 

Tudásátadás és mentorprogramok az Egis-nél

András Klára, az Egis Gyógyszergyár HR és kommunikációs igazgatója szerint a gyógyszeripar különösen érzékeny a tudásmegőrzés és tudásátadás kérdésére. Az Egis-nél mentor programok segítik az új kollégák beilleszkedését, és programokat indítottak a nyugdíjba készülő munkatársak tudásának átadására is. Klára rámutatott, hogy minden generáció más értékeket hoz a szervezetbe. A kiválasztás és az onboarding elengedhetetlen, ugyanakkor az idősebb kollégák folyamatos mentorálása is kiemelt jelentőségű. Sokukban él az aggodalom, hogy tudásuk átadása csökkentheti saját szervezeti értéküket, ennek oldása azonban tudatos és következetes HR-feladat.

Tudatos utánpótlás-fejlesztés

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a vezetői utánpótlás tervezése ma már nem történhet spontán módon. Korábban gyakran „kihalásos alapon” történt a vezetői szintváltás, mára azonban szükségessé vált a strukturált, tudatos utánpótlás-fejlesztés. Kászonyi Péter kiemelte a MOL tehetség- és utánpótlásprogramjait, amelyek révén nem mindenkit vezetőnek, hanem szakértőnek is kinevelnek, méghozzá azonos presztízzsel. András Klára pedig az Egis „Tempo programját” ismertette, amely rendszerszinten azonosítja a potenciális utódokat, és több szintű képzési struktúrát kínál. Berkó Gábor szerint ma már nem elég 23-25 évesen megcélozni a tehetséget, már egyetemen el kell kezdeni a vállalati márkát építeni, ezzel kovácsolva versenyelőnyt és extra értéket. 

Transzparencia és érzelmi tényezők

A beszélgetés során többször felmerült a transzparencia fontossága: a munkatársaknak tudniuk kell, milyen lehetőségeik vannak, és milyen elvárásokkal szembesülnek. Ugyanakkor a generációváltás nem csupán HR-technikai kérdés, hanem érzelmileg is megterhelő folyamat, mert a vezetők sokszor nehezen nyílnak meg az utánpótlás kérdésében. Ujvári Beáta hangsúlyozta, hogy mind munkáltató, mind munkavállalói oldalról szenzitív a nyugdíjazásról beszélni, de kulcsfontosságú, hogy egy szervezet fel legyen erre készítve és előre átgondolt, tudatos lépést tegyen, ha itt az idő pótolni a távozó szakértőt. 

Kompetencia elvárások az új vezető felé

A panel hozzászólói konszenzusra jutottak abban, hogy a következő kompetenciák és jellemzők lesznek fontosak a kulcspozíciót átvevő vezető esetében:

  • Reziliencia: egyfajta rugalmas ellenállóképesség és alkalmazkodóképesség és a szervezeti kultúra minél gyorsabb elsajátításának képessége. 
  • Komplex gondolkodás képessége: 
    • Adaptív és kritikus gondolkodás: a változáshoz és új információkhoz való alkalmazkodás képessége, a logikus és megalapozott következtetések levonása
    • Innovatív gondolkodás: ne csak a múltból építkezzen, de ismerje az újításokat és legyen képes moderált kockázatvállalásra 
    • Strukturált gondolkodás: az üzleti célok megfelelő lebontásának és kommunikációjának képessége, valamint ezekről való visszajelző képesség
  • Gyors, kézzelfogható eredmények produkálása: tudja, milyen eszközökkel és módszerekkel lehet rövid idő alatt mérhető sikert elérni ebben az egyre gyakorlatiasabb üzleti világban, ahol átértékelődött a „10 éves tervek” relevanciája.

A stafétabot-átadás sikerének kulcsa

A kulcspozíciók generációváltása egyszerre jelent kihívást és lehetőséget. A siker kulcsa a tudatos felkészülés, a szervezeti kultúra megerősítése, a tehetségek fejlesztése a megtervezett tudásátadással és a transzparens kommunikáció. A tehetséggondozás akkor a legeredményesebb, ha a résztvevőknek módjuk van közösen dolgozni, miközben a megszerzett tudás írott formában is megőrződik. Csak így teremthető meg a folytonosság, amely elengedhetetlen a kulcspozíciók stabil és hatékony működéséhez.