Ön már digitális állampolgár?

2024.11.25.

A Digitális Állampolgárság Program (DÁP) Magyarországon az elmúlt évek egyik legjelentősebb digitalizációs projektje. A program az állampolgárok és a vállalkozások életét is megváltoztatja, célja, hogy az ügyintézés gyorsabbá, egyszerűbbé és kényelmesebbé váljon, csökkentve a személyes megjelenések és a papíralapú ügyintézés szükségességét. A program kulcsa a DÁP mobilalkalmazás. Regisztráció után ezzel az alkalmazással intézhetők majd a közigazgatást érintő alapvető ügyek. 

Miért érdemes időben felkészülni? 

2025. január 16-tól az Ügyfélkapu jelen formájában megszűnik! Pontosabban: a már megszokott, egyfaktoros jelszavas belépéssel megszűnik a portál elérhetősége. Ugyanakkor átmeneti megoldásként az Ügyfélkapu+ használatával vagy a DÁP mobilalkalmazással már most is zavartalanul be lehet jelentkezni az állami weboldalakra és mobil alkalmazásokra. Az Ügyfélkapu+ használatára átállni viszonylag egyszerű, a jelenlegi Ügyfélkapun keresztül lehet beállítani, erre számos segítséget kapunk az interneten keresve, pl. https://kau.gov.hu/dap/sugo/ugyfelkapu-plusz  
A DÁP esetében pedig érdemes időben megismerkedni a mobilalkalmazással, megtudni, milyen eszközökre és hogyan telepíthető az alkalmazás. 

Az Ön könyvelője megtette már a szükséges lépéseket?

A könyvelők, vállalkozások és pénzügyi szolgáltatók mindennapi működésében is jelentős változást hoz a program, hiszen 2025-től kötelező lesz a kétfaktoros azonosítás a kormányzati rendszerek használatához - az eBev portálra, a Cégkapura és az ÁNYK-ra is. Ez azt jelenti, hogy csak azok férhetnek hozzá a rendszerekhez, akik használják az Ügyfélkapu+ szolgáltatást vagy a DÁP alkalmazást. Az új azonosítási rendszer bevezetése az ÁNYK csoportos beküldési funkcióját is érintheti oly módon, hogy a meghatalmazottaknak tisztázniuk kell, hogy saját vagy az ügyfelek belépési adataival dolgoznak-e. 

Hogyan működik a DÁP, és miért lehet hasznos?

A DÁP alkalmazás működéséhez kétfaktoros azonosítás szükséges: a felhasználó először beírja a belépési adatait, majd egy QR-kóddal további biztonsági kódot generál, amit szintén meg kell adni. A DÁP mobilalkalmazás már most is hasznos funkciókat kínál, például ingyenes erkölcsi bizonyítvány igénylést, QR kódos személyazonosítást, de megtekinthetőek az orvosi dokumentumok, adó-nyilatkozatok, vagy a március közepétől elérhető adóbevallás-tervezetek is. Emellett egy helyen megtalálhatók benne a legfontosabb személyes adatok és igazolványszámok, illetve időpont foglalható vele kormányablakokba. 

Mi szükséges a DÁP regisztrációhoz és használathoz?

•    Betöltött 14 éves életkor
•    Érvényes magyar mobilszám
•    Internet elérhetőség (mobilnet)
•    Megfelelő okoseszköz (iOS, android)

A regisztráció történhet online és személyesen is. 

1, Online DÁP regisztráció

  • Érvényes - 2021. június 23. után kiállított - személyazonosító okmány szükséges, mely már PIN kóddal ellátott. (A PIN kód külön lezárt borítékban kerül(t) átadásra a személyigazolvány átvételekor.)
  • A PIN kód segítségével aktiválható az eSzemélyi igazolvány
  • eSzemélyi igazolvánnyal van lehetőség online regisztrálni a DÁP mobilalkalmazásba. 

Érvényes eSzemélyi igazolvány hiányában személyesen kell regisztrálni a Kormányhivatalnál. 


2, Személyes DÁP regisztráció

  • időpontot kérjen a Kormányhivatalban saját és 14 éven felüli hozzátartozói részére,
  • érvényes mobilszám és megfelelő okos eszköz szükséges, ellenőrizze családjában a technikai feltételek meglétét (iOS, Android),
  • érvényes személy azonosítási igazolvánnyal kell rendelkeznie.

Tekintsünk előre!

Az állampolgárok számára elkerülhetetlen online ügyintézés, kényszerű megoldásként hozza magával a digitális platformok térhódítását, mint például a DÁP. Az elterjedését azonban akadályozza, hogy sok háztartásban nincs hozzáférhető digitális eszköz. Emellett az alacsony digitális írástudásúak számára az alkalmazás megfelelő gyakorlati oktatására is szükség lenne. A DÁP kezdetben csak a legfontosabb szolgáltatásokat tartalmazza majd (időpontfoglalás, erkölcsi bizonyítvány igénylés, stb.), ugyanakkor bevezetése - a jövő év közepétől – a pénzügyi, közmű- és telekommunikációs szektort is érinti majd.

2026-tól pedig várhatóan további funkciókkal is bővül majd, mint például:
•    új elektronikus aláírás szerződések és más dokumentumok hitelesítésére, 
•    új állami levelezőszolgáltatás 
•    díjfizetési lehetőség, 
•    illetve a fizikai okmányok teljes kiváltásának lehetősége. 

2026-ra a cél a legfontosabb ügyintézési folyamatok teljes digitalizációja. További információt a témában itt talál: 
https://dap.gov.hu/program
https://dap.gov.hu/