Országbérlet/Vármegyebérlet - Új eszközök a gondoskodó munkáltatók számára

2024.05.02.

Túlmutatva a hagyományos bérleten: új eszközök a gondoskodó munkáltatók számára

A munkavállalók munkába járásához kapcsolódó - jogosan felmerült - költségeinek megtérítését, valamint annak eljárásrendjét, a 39/2010 (II.26) kormányrendelet és az SZJA (1995. évi CXVII.) törvény szabályozza. Munkáltatóként e két jogforrás együttes ismerete segít eligazodni az utazási költségtérítés útvesztőjében. Jogszabályi megfelelés esetén - a helyesen leadott jegyek/bérletek árának 86%-a térítendő kötelezően, de a teljes költségátvállalás (100%) is adómentes lehet.

A munkavállalók munkába járásához kapcsolódó költségek megtérítése tehát nemcsak a jogszabályoknak való megfelelés kérdése, hanem egyúttal lehetőség a munkáltatók számára a hatékony és kedvezőbb költségstruktúra kialakítására. Lássuk, hogy a közel múltban bevezetett Vármegye- és Országbérletek rendszere milyen jelentős változásokat hozott a vállalkozások számára.

 

A megszokott módszer: BKK bérlet és annak kihívásai

Jogszabályi kereteken kívül esik már hosszú évek óta, a Budapesten belüli, helyi tömegközlekedési bérlet (BKK bérlet) térítése. Részben a megszokás, részben a kiélezett piaci verseny miatt a Munkaadók többsége – a rendkívül magas adóterhek megfizetése mellett is - fizeti a BKK bérletet dolgozói számára a mai napig. Ezek a térítések viszont már nem felelnek meg az adómentesség feltételeinek, így - bérként adózva - 1,6992-es szorzóval kapjuk meg a teljes vállalati költséget. Ennek ésszerű csökkentésére a munkáltatók, évek óta keresik azt a megoldást, amely minden érintett fél számára „win-win” helyzetet eredményezhetne.

 

Az új perspektíva: Vármegye- és Országbérletek

Az új megoldások, mint például a Vármegye- és Országbérletek, új perspektívát nyújtanak mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára. Ezek a bérletek nemcsak könnyebbséget jelentenek az adminisztráció terén, hanem jelentős költségmegtakarítást is eredményezhetnek mindkét fél számára.

Vegyünk például egy Zala vármegyei állandó lakcímmel rendelkező Munkavállalót, aki heti szinten hazautazott az otthonába. Havonta 4 alkalommal, minimum 8 db jegyet elszámoltatva, elköltött 35-40.000 Ft-ot, mely már a tavalyi évben kiválthatóvá vált egyetlen, 18.900 Ft-os országbérlettel. A munkáltatók így egyszerre csökkenthettek az adminisztrációs terheken, és a költségeken is. „Extra juttatásként” pedig a munkavállaló nem csak a lakóhelyére, hanem akár az ország bármely pontjára elutazhatott a megvásárolt országbérlet segítségével. Munkáltatóként érdemes ezt is fejben tartani, hiszen motivációs elemként is beépíthetjük a belső kommunikációba.

Vajon hány munkáltató optimalizálta folyamatait és költségeit ilyen módon?

 

A mérlegelés fontossága: munkáltatói döntések

A tavasz beköszönésével újabb jelentős változás lépett életbe a Vármegyebérletek és az Országbérletek felhasználhatóságát tekintve. Bővült azon távolsági járatok köre, ahol felhasználhatóak ezek a szelvények, és kiterjesztették a budapesti BKK járataira is. Ez a változás azon munkáltatók és peremkerületen élő munkavállalók esetében hozhat jelentős változást, ahol a magas adóterhek ellenére megtartották a BKK bérlet térítésének rendszerét.

Vegyünk egy példát: egy Biatorbágyon élő munkavállaló Budapestre járt dolgozni. Korábban vásárolt 1 darab környéki- és 1 darab BKK bérletet, melyekből a kötelező térítések mellett a következő költségek jelentkeztek: 


Amennyiben a gondoskodó munkáltató a munkaerő megtartása érdekében – enyhítve alkalmazottai anyagi terheit - átvállalta a BKK bérlet térítését is, úgy jelentős költségtöbbletet vállalt magára.

 

Egyértelműen látható hogyan változik ugyanannak a 23.700 Ft-os bérlettérítésnek a költsége munkáltatói és munkavállalói oldalon. Jelentős csökkenést eredményezhet mind a két oldalon, a 2024. március 1-vel életbe lépett változás, hiszen egy darab kedvező árú (9450 Ft/hó) bérletszelvény megvásárlásával és használatával a peremkerületről érkező munkavállaló a korábbi kettőt ki tudja váltani. Emellett a vármegyebérlet összege elszámolható a fenti kormányrendelet szerinti költségtérítésként, így 86-100 %-ban adómentesen is téríthető!


 

A juttatás előnye munkaidőn kívül is él

„Extra juttatásként” természetesen itt is érdemes fejben tartani, hogy a környéki bérlettel ellentétben a Vármegye bérlet, teljes Pest vármegyére használható, így például a munkaidőn kívüli, pl. hétvégi családi kirándulások költségeit is észrevétlenül csökkenteni tudjuk munkavállalóink számára. 50 főnél a fenti változtatás akár 10 millió feletti éves megtakarítást is jelenthet.

Professzionális segítség

Az utazási térítésekkel kapcsolatos döntések és optimalizációk fontosak mind a vállalatok, mind a munkavállalók számára. Amennyiben továbbra sem igazodnál el a fenti témában, szakértőink segítséget nyújtanak.

A JobGroup bármilyen vállalati méret és működési terület mellett megbízható partner a hosszútávú és támogató HR folyamatok kialakításában, felülvizsgálásában és fenntartásában. Célunk, hogy mindig a legkedvezőbb megoldásokat találjuk meg, maximalizálva ezzel a megtakarításokat és minimalizálva az adminisztrációs terheket.

 Vegye fel velünk a kapcsolatot!