2021.07.20.
Előző blogcikkünkben összefoglaltuk a munkaerő toborzást befolyásoló legfontosabb tényezőket. Ebben a cikkben gyakorlati vizekre evezünk és bemutatunk 15 olyan munkaerő keresési módszert, amelyek jól alkalmazhatók fehér galléros toborzás esetén.
A munkaerő-toborzásnak megszámlálhatatlan mennyiségű különböző technikái vannak, amelyekből mi most a fehér galléros toborzás legfontosabb eszközeit emeljük ki. Az ezek közötti választás nagyban befolyásolja a toborzás sikerességét és a megfelelő munkavállaló kiválasztását az üresedésre.
A belső toborzás során a vállalaton belülről kerül áthelyezésre egy meglévő kolléga. Előnye, hogy ilyenkor megrövidül az új munkavállaló beillesztési, betanulási ideje és költsége (bár nem csökken nullára). Olyan esetekben alkalmazható jól, ha nem létszámbővítés, csupán az üresedés betöltése a cél, viszont ilyenkor képzési feladatok is tartozhatnak a munkavállaló áthelyezéséhez.
Az ajánlási rendszer alkalmazása során is a vállalaton belüli erőforrásokhoz nyúlunk, azonban ilyenkor a munkavállalók kapcsolati tőkéje adja az alapot. A megfelelő (és felvett) jelölt ajánlásért pénzbeli vagy más jutalommal lehet értékelni a munkavállalókat.
A toborzás egyik fő forrását alkotják azok az adatbázisok, amelyek aktív (és gyakran akár passzív) álláskeresőket tartalmaznak. Ezek az interaktív, állandóan frissülő adatbázisok az adatvédelmi irányelvek teljes betartása mellett iparágak vagy akár tapasztalati szint szerint is tartalmazhatják a jelölteket. Az adatbázis szűrésére különböző boolean technikák alkalmazhatók.
Saját oldalunk könnyen kihasználható álláshirdetéseink jól kereshető, tematizált bemutatására. Az álláshirdetés akkor jó, ha kreatív és az ideális jelölt profilját észben tartva lett megalkotva. Tovább növelheti az álláshirdetés sikerét, ha vizuális elemeket tartalmaz és betekintést enged a munkáltató által kínált szakmai és emberi lehetőségekbe.
Klasszikus toborzási módszer az álláshirdetéseket aggregáló oldalak alkalmazása. Ezek lehetnek általános vagy valamilyen tematika köré csoportosult portálok. A CVOnline-on vagy a Profession-ön Magyarország szerte lehet állást találni, a Zyntern pályakezdőkre fókuszál vagy például az Indeed, ami egy nemzetközi oldal, ami nemzetközi álláslehetőségeket tartalmaz.
A jól megfogalmazott állásokat ezek az oldalak saját portáljukon valamilyen fix havidíjért cserébe, vagy a jelentkezők számából kalkulált összegért helyezik el.
A közösségi média jól kihasználható toborzás során is, amiben nem meglepő, hogy a LinkedIn vezető szerepet tölt be. A magyar lakosság 10%-a van fent ezen az oldalon és főleg szellemi, specialista, szakértő vagy közép és felsővezetői szinten lehet jelölteket vadászni.
A LinkedIn profillal rendelkező felhasználók között boolean kifejezésekkel vagy a keresőt használva lehet keresni. A szimpatikus jelöltek megszólítására 300 karakterünk van a kapcsolat felvételekor vagy különböző csomagok vásárlásával lehetőségünk van egyedibb üzenet küldésére illetve az üzenetküldés automatizálására. Emellett a LinkedIn Jobs fülén szintén meghirdethetők az üresedések klasszikus álláshirdetés formában.
Ha a közösségi médiás toborzásról beszélünk, akkor nem hagyhatjuk ki a Facebook-ot sem. Ezen a portálon nem tudatos üzleti jelenlét jellemző a felhasználókra, ezért óvatosan kell eljárni adatvédelmi szempontból és a megszólítás hangvételének megválasztása során is. A következő funkciókat érdemes mérlegelni:
A jelöltek Facebook-on történő közvetlen megszólítása csak akkor javasolt, ha semmilyen más csatornán nem érhetők el és bizonyosak vagyunk abban, hogy megfelelnek a kritériumoknak.
A munkaerő-közvetítő alkalmazásának nagy előnye, hogy nem szükséges minden toborzási technikát feltérképezni. Levesszük az Ön válláról a terhet a leghatékonyabb technika megtalálásával kapcsolatban! Bízza 30 éves tapasztalatunkra a következő csapattag megtalálását.
Célzott fizetett hirdetéseket több portálon lehet készíteni, amelyek közül a legelterjedtebb a Facebook, a LinkedIn és a Google. Ezek beállítása során az ideális jelölt profilt lehet célcsoportnak alkalmazni, ezzel maximalizálva a megfelelő jelöltek elérését. Az ilyen hirdetések elkészítése a HR és a marketing szakemberek együttműködését követeli, ezért érdemes külső segítséget kérni a fizetett álláshirdetések elkészítésében.
Az állásbörzék ideális helyszínei lehetnek a tömeges toborzásnak. Itt az állást kínálók fix helyszínekkel rendelkeznek és az őket meglátogató aktív (vagy akár kevésbé aktív) álláskeresők tájékozódhatnak a lehetőségekről. Nem minden esetben van azonnal kapcsolódási pont, azonban az állásbörzékre a jelöltek általában önéletrajzokkal készülnek, így a későbbi felkeresés reményében érdemes ezeket eltárolni.
Az állásbörzékhez hasonló munkaerő-keresési lehetőség a saját toborzó célú rendezvény tartása. Ilyen eseményt akkor érdemes rendezni, ha tömeges felvétellel van dolgunk vagy ha a vállalat több, azonos vagy hasonló kvalitással és tudással rendelkező munkavállaló belépésével tervezi kibővíteni a csapatát. A rendezvény fő előadásaként az adott szakma, szakirány valamilyen képviselője tarthat értékteremtő előadást, ami miatt szívesen részt vesznek az eseményen a meghívottak. Így lehetőség nyílik arra, hogy a recruiterek az előadást követően kapcsolatot teremtsenek a résztvevő szakemberekkel és bemutassák a lehetőségeket.
A saját kapcsolati háló kihasználása során nem csak egy adott alkalom során létrejövő kapcsolatokról beszélünk (ahogy a saját rendezvénynél), hanem az évek során felhalmozott kapcsolati tőkét használjuk ki toborzásra. Általában egy-egy szakma neves képviselőinek, az iparban régóta dolgozóknak vagy a munkaerő-közvetítéssel foglalkozó ügynökségeknek van megfelelő ismeretségi köre ahhoz, hogy valóban értékes jelöltek kerülhessenek ki a kapcsolati hálóból specialista pozíciókra is.
A direkt keresés vagy direkt search egy komplex toborzási technika, ami során az ebben a listában említett módszerek kombinációját használják ki a recruiterek arra, hogy olyan jelölteket is elérjenek, akik adott esetben egyáltalán nem keresnek állást. Jellemzően közép- és felsővezetői pozíciókra vagy specialista megüresedésekre történik a keresés. A sikeres direkt kereséshez komoly piaci és HR ismeretekre van szükség.
A megfelelő csatornák megtalálása és profi használata nem elég. Az összegyűjtött potenciálisan megfelelő jelölteket meg is kell szólítani és a fel kell kelteni a figyelmüket a pozíció iránt. Ehhez a leggyakoribb technika a hideg e-mailek írása, ami jelöltgyűjtés esetében is nagyon hasonlít a sales levelek írásához. Az ismeretlenül írt leveleknek rövidnek, lényegre törőnek kell lennie. Fontos egy egyértelmű elérni kívánt célt megfogalmazni – ez általában a jelentkezés, de lehet az álláshirdetés leírásának megtekintése is. A következő bevett formulákat érdemes megismerni:
Az előző ponthoz hasonlóan a hideg hívások is nagy fejtörést és kihívást okoznak a toborzóknak. Gyakran előfordul, hogy a levadászott önéletrajzban szerepel a telefonszám, ami viszont lehetőséget nyújt egy sokkal direktebb kapcsolódásra a jelentkezővel, amit nehezebb figyelmen kívül hagyni, mint egy e-mailt. Amire figyelni kell:
A Google is könnyen használható toborzásra, ugyanis számos munkakörben dolgozó szakértő elérhetőségei vannak fent az interneten az interneten (ilyen például egy saját weboldal vagy egy értékesítő aloldal). A Google keresőjének hatékony kihasználásához fontos elsajátítani bizonyos logikai kombinációkat, vagyis boolean kulcsszavakat, amelyekkel feldolgozhatóra szűkíthető egy többszázezres találati lista.
Néhány gyakori boolean kulcsszó:
A boolean kifejezések egy része jól használható adatbázisokban és LinkedIn-en is.
A megfelelő munkatárs kiválasztásához megfelelő toborzási technikákat szükséges alkalmazni. A fenti listából történő választás alapjaiban határozza meg a toborzás sikerességét. Azonban ezek a technikák állandóan változnak, különösen a digitális toborzás terjedésének és a technológia fejlődésnek köszönhetően.
A lépéstartás érdekében a toborzó kollégáknak, recruitereknek mindig frissen kell tartani a tudásukat, hogy a legjobb technikákat alkalmazzák. Cégen belül jó megoldás lehet a rendszeres tréningek, képzések nyújtása a kiválasztással foglalkozó munkatársaknak, ami azonban idő és energiaigényes és a képzések miatti kieséssel is számolni kell. Szintén nehezítő tényező lehet, ha olyan szakterületen vagy lokáción kell toborozni, amely idáig ismeretlen a cég számára.
Ilyen esetekben javasoljuk egy HR tanácsadó cég alkalmazását. A HR tanácsadók nem csak megfelelő szaktudással és tapasztalattal rendelkeznek a toborzás tekintetében, hanem a tudásukat állandóan frissen is tartják. Nagyon speciális toborzási helyzeteket is megtapasztaltak már, így egyedi, kreatív toborzási megközelítést tudnak nyújtani. További részletekért kattintson ide: [Szolgáltatásaink]
Források:
https://eures.munka.hu/Lapok/eures_munkaltatoknak/eures_munkaltatoknak_kozvetites.aspx