#HR tanácsok

15 hatékony toborzási technika a fehérgalléros keresésére 2022-ben

2021.07.20.

Előző blogcikkünkben összefoglaltuk a munkaerő toborzást befolyásoló legfontosabb tényezőket. Ebben a cikkben gyakorlati vizekre evezünk és bemutatunk 15 olyan munkaerő keresési módszert, amelyek jól alkalmazhatók fehér galléros toborzás esetén. 

A munkaerő-toborzásnak megszámlálhatatlan mennyiségű különböző technikái vannak, amelyekből mi most a fehér galléros toborzás legfontosabb eszközeit emeljük ki. Az ezek közötti választás nagyban befolyásolja a toborzás sikerességét és a megfelelő munkavállaló kiválasztását az üresedésre.

1. Belső toborzás

A belső toborzás során a vállalaton belülről kerül áthelyezésre egy meglévő kolléga. Előnye, hogy ilyenkor megrövidül az új munkavállaló beillesztési, betanulási ideje és költsége (bár nem csökken nullára). Olyan esetekben alkalmazható jól, ha nem létszámbővítés, csupán az üresedés betöltése a cél, viszont ilyenkor képzési feladatok is tartozhatnak a munkavállaló áthelyezéséhez.

2. Ajánlási rendszer

Az ajánlási rendszer alkalmazása során is a vállalaton belüli erőforrásokhoz nyúlunk, azonban ilyenkor a munkavállalók kapcsolati tőkéje adja az alapot. A megfelelő (és felvett) jelölt ajánlásért pénzbeli vagy más jutalommal lehet értékelni a munkavállalókat.

3. Adatbázis kutatás

A toborzás egyik fő forrását alkotják azok az adatbázisok, amelyek aktív (és gyakran akár passzív) álláskeresőket tartalmaznak. Ezek az interaktív, állandóan frissülő adatbázisok az adatvédelmi irányelvek teljes betartása mellett iparágak vagy akár tapasztalati szint szerint is tartalmazhatják a jelölteket. Az adatbázis szűrésére különböző boolean technikák alkalmazhatók.

4. Saját oldal

Saját oldalunk könnyen kihasználható álláshirdetéseink jól kereshető, tematizált bemutatására. Az álláshirdetés akkor jó, ha kreatív és az ideális jelölt profilját észben tartva lett megalkotva. Tovább növelheti az álláshirdetés sikerét, ha vizuális elemeket tartalmaz és betekintést enged a munkáltató által kínált szakmai és emberi lehetőségekbe.

5. Álláshirdetési oldalak használata

Klasszikus toborzási módszer az álláshirdetéseket aggregáló oldalak alkalmazása. Ezek lehetnek általános vagy valamilyen tematika köré csoportosult portálok. A CVOnline-on vagy a Profession-ön Magyarország szerte lehet állást találni, a Zyntern pályakezdőkre fókuszál vagy például az Indeed, ami egy nemzetközi oldal, ami nemzetközi álláslehetőségeket tartalmaz.

A jól megfogalmazott állásokat ezek az oldalak saját portáljukon valamilyen fix havidíjért cserébe, vagy a jelentkezők számából kalkulált összegért helyezik el.

6. Toborzás LinkedIn-en

A közösségi média jól kihasználható toborzás során is, amiben nem meglepő, hogy a LinkedIn vezető szerepet tölt be. A magyar lakosság 10%-a van fent ezen az oldalon és főleg szellemi, specialista, szakértő vagy közép és felsővezetői szinten lehet jelölteket vadászni.

A LinkedIn profillal rendelkező felhasználók között boolean kifejezésekkel vagy a keresőt használva lehet keresni. A szimpatikus jelöltek megszólítására 300 karakterünk van a kapcsolat felvételekor vagy különböző csomagok vásárlásával lehetőségünk van egyedibb üzenet küldésére illetve az üzenetküldés automatizálására. Emellett a LinkedIn Jobs fülén szintén meghirdethetők az üresedések klasszikus álláshirdetés formában.

7. Toborzás Facebook-on

Ha a közösségi médiás toborzásról beszélünk, akkor nem hagyhatjuk ki a Facebook-ot sem. Ezen a portálon nem tudatos üzleti jelenlét jellemző a felhasználókra, ezért óvatosan kell eljárni adatvédelmi szempontból és a megszólítás hangvételének megválasztása során is. A következő funkciókat érdemes mérlegelni:

  • A Facebook dedikált álláshirdetési felületén történő hirdetés
  • Specifikus, adott lokáció, szakma vagy iparág köré csoportosult álláshirdető csoportokban történő publikálás
  • Saját Facebook oldal kihasználása a munkáltatói márka építésére és az állások meghirdetésére.

A jelöltek Facebook-on történő közvetlen megszólítása csak akkor javasolt, ha semmilyen más csatornán nem érhetők el és bizonyosak vagyunk abban, hogy megfelelnek a kritériumoknak.


A munkaerő-közvetítő alkalmazásának nagy előnye, hogy nem szükséges minden toborzási technikát feltérképezni. Levesszük az Ön válláról a terhet a leghatékonyabb technika megtalálásával kapcsolatban! Bízza 30 éves tapasztalatunkra a következő csapattag megtalálását.


8. Célzott fizetett hirdetések

Célzott fizetett hirdetéseket több portálon lehet készíteni, amelyek közül a legelterjedtebb a Facebook, a LinkedIn és a Google. Ezek beállítása során az ideális jelölt profilt lehet célcsoportnak alkalmazni, ezzel maximalizálva a megfelelő jelöltek elérését. Az ilyen hirdetések elkészítése a HR és a marketing szakemberek együttműködését követeli, ezért érdemes külső segítséget kérni a fizetett álláshirdetések elkészítésében.

9. Állásbörzék

Az állásbörzék ideális helyszínei lehetnek a tömeges toborzásnak. Itt az állást kínálók fix helyszínekkel rendelkeznek és az őket meglátogató aktív (vagy akár kevésbé aktív) álláskeresők tájékozódhatnak a lehetőségekről. Nem minden esetben van azonnal kapcsolódási pont, azonban az állásbörzékre a jelöltek általában önéletrajzokkal készülnek, így a későbbi felkeresés reményében érdemes ezeket eltárolni.

10. Saját rendezvények

Az állásbörzékhez hasonló munkaerő-keresési lehetőség a saját toborzó célú rendezvény tartása. Ilyen eseményt akkor érdemes rendezni, ha tömeges felvétellel van dolgunk vagy ha a vállalat több, azonos vagy hasonló kvalitással és tudással rendelkező munkavállaló belépésével tervezi kibővíteni a csapatát. A rendezvény fő előadásaként az adott szakma, szakirány valamilyen képviselője tarthat értékteremtő előadást, ami miatt szívesen részt vesznek az eseményen a meghívottak. Így lehetőség nyílik arra, hogy a recruiterek az előadást követően kapcsolatot teremtsenek a résztvevő szakemberekkel és bemutassák a lehetőségeket.

11. Networking

A saját kapcsolati háló kihasználása során nem csak egy adott alkalom során létrejövő kapcsolatokról beszélünk (ahogy a saját rendezvénynél), hanem az évek során felhalmozott kapcsolati tőkét használjuk ki toborzásra. Általában egy-egy szakma neves képviselőinek, az iparban régóta dolgozóknak vagy a munkaerő-közvetítéssel foglalkozó ügynökségeknek van megfelelő ismeretségi köre ahhoz, hogy valóban értékes jelöltek kerülhessenek ki a kapcsolati hálóból specialista pozíciókra is.

12. Direkt Keresés

A direkt keresés vagy direkt search egy komplex toborzási technika, ami során az ebben a listában említett módszerek kombinációját használják ki a recruiterek arra, hogy olyan jelölteket is elérjenek, akik adott esetben egyáltalán nem keresnek állást. Jellemzően közép- és felsővezetői pozíciókra vagy specialista megüresedésekre történik a keresés. A sikeres direkt kereséshez komoly piaci és HR ismeretekre van szükség.

13. Cold e-mailek vagy hideg e-mailek a toborzásban

A megfelelő csatornák megtalálása és profi használata nem elég. Az összegyűjtött potenciálisan megfelelő jelölteket meg is kell szólítani és a fel kell kelteni a figyelmüket a pozíció iránt. Ehhez a leggyakoribb technika a hideg e-mailek írása, ami jelöltgyűjtés esetében is nagyon hasonlít a sales levelek írásához. Az ismeretlenül írt leveleknek rövidnek, lényegre törőnek kell lennie. Fontos egy egyértelmű elérni kívánt célt megfogalmazni – ez általában a jelentkezés, de lehet az álláshirdetés leírásának megtekintése is. A következő bevett formulákat érdemes megismerni:

  • Aida (attention, interets, desire, action): Első lépésként felkeltjük egy figyelemfelkeltő tárggyal a címzett figyelmét. Majd érdeklődést ébresztünk benne, reflektálva a leggyakoribb problémáira. Ezt követően vágyat ébresztünk benne arra, hogy az állás megtekintése, az interjún részt vegyen. Végül egyértelmű cselekvési tervet mutatunk a címzettnek: ami lehet egy visszahívás kérése, az önéletrajz elküldése vagy az állás megtekintése.
  • Pas (problem, agitate, solution): Ebben a levélformában a címzett figyelmét először egy problémára hívjuk fel, aminek komoly hatásai lehetnek az életére és ennek hatásait részletesen bemutatjuk. Ezt követően megoldást nyújtunk a pozíció prezentálásával.
  • Előtte – Utána: Az előtte után formulával azokat az előnyöket, lehetőségeket emeljük ki, amelyeket az új pozíció, lehetőség nyújthat a jelölt számára, ezzel felkeltve az érdeklődését.
  • Történetmesélés: A közvetlen, történet jellegű megközelítés sokkal gördülékenyebben hathat, mint egy személytelen hideglevél. Ebben a formátumban fontos figyelni arra, hogy minden levél egyedileg legyen megfogalmazva, az adott jelölt igényeire formázva és ehhez egy könnyen emészthető, személyes történet is tartozzon.

14. Cold hívások vagy hideghívások a toborzásban

Az előző ponthoz hasonlóan a hideg hívások is nagy fejtörést és kihívást okoznak a toborzóknak. Gyakran előfordul, hogy a levadászott önéletrajzban szerepel a telefonszám, ami viszont lehetőséget nyújt egy sokkal direktebb kapcsolódásra a jelentkezővel, amit nehezebb figyelmen kívül hagyni, mint egy e-mailt. Amire figyelni kell:

  • Bizonyosodjuk meg róla, hogy a felhívott jelölt számára alkalmas az időpont és olyan helyen tartózkodik, ahol nyugodtan beszélhet a munkahely váltásról.
  • Legyünk gyorsak, a lényeget emeljük ki a feladatokból.
  • A jelölt szemszögéből fontos tényezőkre fektessük a hangsúlyt, emeljük ki a juttatásokat.
  • Derítsük ki a legfontosabb információkat a jelöltről a pályázat betöltéséhez kapcsolódóan (bérsáv, lokáció, feladatkör, nyitottság, stb.).
  • Egyértelműen kommunikáljuk a következő lépéseket.
  • Amennyiben nyitott a jelölt, minél hamarabb jelezzünk vissza írásban is a megbeszéltekről.

15. Google és a boolean a toborzásban

A Google is könnyen használható toborzásra, ugyanis számos munkakörben dolgozó szakértő elérhetőségei vannak fent az interneten az interneten (ilyen például egy saját weboldal vagy egy értékesítő aloldal). A Google keresőjének hatékony kihasználásához fontos elsajátítani bizonyos logikai kombinációkat, vagyis boolean kulcsszavakat, amelyekkel feldolgozhatóra szűkíthető egy többszázezres találati lista.

Néhány gyakori boolean kulcsszó:

  • AND – És kapcsolat
  • OR – Vagy kapcsolat
  • - – A kivonás jel a negatív kapcsolatot jelenti, kizár bizonyos találatokat
  • site: - Az ezután következő weboldalon történik csak a keresés
  • „…”: - Az idézőjelek közé helyezett kifejezések szó szerint szerepelnek a keresésben.

A boolean kifejezések egy része jól használható adatbázisokban és LinkedIn-en is.

A toborzás nehézségei

A megfelelő munkatárs kiválasztásához megfelelő toborzási technikákat szükséges alkalmazni.  A fenti listából történő választás alapjaiban határozza meg a toborzás sikerességét. Azonban ezek a technikák állandóan változnak, különösen a digitális toborzás terjedésének és a technológia fejlődésnek köszönhetően.

A lépéstartás érdekében a toborzó kollégáknak, recruitereknek mindig frissen kell tartani a tudásukat, hogy a legjobb technikákat alkalmazzák. Cégen belül jó megoldás lehet a rendszeres tréningek, képzések nyújtása a kiválasztással foglalkozó munkatársaknak, ami azonban idő és energiaigényes és a képzések miatti kieséssel is számolni kell. Szintén nehezítő tényező lehet, ha olyan szakterületen vagy lokáción kell toborozni, amely idáig ismeretlen a cég számára.

Ilyen esetekben javasoljuk egy HR tanácsadó cég alkalmazását. A HR tanácsadók nem csak megfelelő szaktudással és tapasztalattal rendelkeznek a toborzás tekintetében, hanem a tudásukat állandóan frissen is tartják. Nagyon speciális toborzási helyzeteket is megtapasztaltak már, így egyedi, kreatív toborzási megközelítést tudnak nyújtani. További részletekért kattintson ide: [Szolgáltatásaink]

 

Források:

https://eures.munka.hu/Lapok/eures_munkaltatoknak/eures_munkaltatoknak_kozvetites.aspx

https://ado.hu/munkaugyek/kolcsonzes-vagy-kozvetites/

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0100118.kor